E-sportens framfart – vad väntar härnäst?
E-sport är en underhållningsform som har växt lavinartat snabbt de senaste åren.
E-sport är en underhållningsform som har växt lavinartat snabbt de senaste åren.
Tv- och dataspelstävlingarna har länge haft ett gediget följe, men det är först den senaste tiden som fenomenet etablerat sig på allvar bland allmänheten. Allt från antalet utövare och prispengar, till tittare och medial uppmärksamhet har ökat kraftigt på bara några få år och e-sportens framfart ser inte ut att avstanna.
Redan erövrat bettingmarknaden
Ett av de tydligaste bevisen på att e-sport är här för att stanna är hur nöjesformen har etablerat sig på den kommersiella spelmarknaden. I dag erbjuder mer eller mindre alla större spelbolag e-sport betting i någon utsträckning. Det har varit möjligt att betta på e-sport i många år, men länge var odds endast tillgängliga på några få sajter och med ett relativt begränsat spelutbud.
I dag är e-sport en av bettingmarknadens viktigaste kuggar och det erbjuds spel på stora som små tävlingar. Under 2020, när många av de stora världsidrotterna tvingades till uppehåll på grund av världsläget, fick e-sporten ett ännu större uppsving. Detta då den kunde fortgå delvis som vanligt. I samband med det började även en stor mängd spelbolag erbjuda ett bredare utbud spelmöjligheter på e-sport, vilket de också fortsatte med efter att idrottsevenemangen återupptogs igen.
Något som konkretiserar till vilken grad e-sport har intagit den kommersiella spelmarknaden är att det finns flertalet bettingsajter som i första hand, eller enbart, erbjuder odds på just e-sport.
Även om det finns spelbolag som specialiserar sig på specifika sporter och vissa typer av odds, så har det skapats ytterst få liknande spelsajter för andra idrotter.
Intar streamingmarknaden
Vi har sett e-sporten erövra bettingmarknaden samtidigt som antalet spelare blivit fler, prispotterna blivit större och tittarsiffrorna under de stora tävlingarna har ökat. Med tanke på att en större del av allmänheten fått upp ögonen för e-sport, är nästa logiska steg för branschen att erövra de traditionella tv- och streamingplattformarna för sport.
Detta är till stor del en process som redan har inletts. Evenemang inom e-sport har redan sänts flertalet gånger på linjär tv och visas relativt regelbundet hos streamingtjänster som Viaplay.
Samtidigt har tv-spelsvärlden alltid varit bra på att själva sända viktiga tävlingar och event genom egna kanaler eller på branschspecifika plattformar som Twitch.
Det kan vara en anledning till att e-sport inte intagit den övriga streamingmarknaden med samma frenesi som den intagit bettingmarknaden.
Det kan med andra ord dröja innan det erbjuds en större mängd sportpaket för e-sport, på samma sätt som det görs för andra idrottssändningar. Med det sagt råder det ingen tvekan om att även de stora giganterna på streamingmarknaden har insett potentialen i e-sport och jakten på sändningsrättigheter till olika evenemang har trappats upp ordentligt de senaste åren.
Den närmaste tiden kommer vi sannolikt få se e-sporten göra ett fortsatt intåg på den allmänna streamingmarknaden, samtidigt som mycket fortsatt kommer att utgå från Twitch och dylika källor som redan är etablerade inom den världen.
Här för att stanna
E-sport som industri fortsätter att gå från klarhet till klarhet, både i Sverige och internationellt, och den tar upp ett allt större utrymme inom en rad olika områden, som exempelvis betting- och streamingmarknaden. Med tanke på att e-sport fortfarande är ett relativt ungt underhållningsområde är det svårt att i nuläget identifiera några gränser för sportens enorma potential att fortsätta växa. Men det ser inte ut att avta inom de närmsta åren, tvärtom.