Kungsör
15:00 | 29 oktober 2023

Kungsörsbilden: Sofiabron

Behovet av att ta sig över ån vid Kungsör har alltid funnits…

Sofiabron. Foto: Ragnar Widén.

Behovet av att ta sig över ån vid Kungsör har alltid funnits men förbindelsen fick allt större betydelse sedan Gustav Vasa etablerat sin kungsgård på Kungsudden. Då insattes en färja och trots behovet av en bro fick alla transporter över ån ombesörjas av färjetrafik i mer än 300 år därefter.

Först när järnvägsbron byggdes 1877 rakt över de bägge färjelägena aktualiserades bygget av en landsvägsbro på allvar. En flytt av färjelägena skulle bli kostsam och Järnverksbolaget köpte sig fri från ansvaret genom att betala 15 000 kr. Det blev en rejäl grundplåt till ett bygge av en landsvägsbro.

Med bidrag från staten på 15 000 kr samt ett lån på 6 000 kr kunde brobygget finansieras och redan den 11 september 1881 kunde bron invigas. Landshövdingen i Västerås hade till invigningen utverkat tillstånd att få kalla bron Sofiabron efter namnet på Oskar II:s hustru drottning Sofia. Brons båda räcken pryddes med krönta S.

Bron var svängbar för båttrafikens skull. Broöppningen skedde med handkraft och den siste brovakten med ansvar för broöppningarna var den legendariske ”Bro-Janne” Jansson som svarade för sysslan 1926-1951.

Mitt i bilden, tagen från norra brofästet, syns Kung Karls kyrka, Nordiska Armaturfabriken samt fabrikschefens bostad.

Strömmen i ån kunde tidvis vara mycket stark. Därför fanns den träkonstruktion som syns på bilden för att styra undan båttrafiken för att förhindra påsegling av brofundamenten. De längsgående stockarna är på flera ställen fästade vid tre pålar nedslagna i åbotten. Dessa pålknippen kallas dykdalber och denna konstruktion ger större motstånd mot sidokrafter än tre pålar i rad. Det ovanliga ordet dykdalb kommer från den person som tillskrivs att ha uppfunnit denna förtöjningsanordning, hertigen av Alba-Duc d’Albe.

De kronförsedda S:en finns kvar på den gamla brons södra brofäste.

Sofiabron var inte dimensionerad för någon som helst biltrafik. Detta innebar att diskussionen om att bygga en ny bro startade vid krigsslutet. Det fanns många förslag om var den nya bron skulle byggas och hur den nya bron skulle utformas. En högbro var länge aktuell i diskussionerna. Till slut kunde alla enas och den nya bron byggas uppströms den gamla. Den nya bron invigdes den 19 november 1964. Sofiabron revs och de kronförsedda S:en placerades på den gamla brons södra brofäste.


Nedan visas startbilden utan beskärning. Klicka för större bilder.

Sofiabron. Foto: Ragnar Widén.

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020