Valskogsbo bekymrad över bilisters hastighet i tätorten
Vill se farthinder – Trafikverket, som ansvarar för vägsträckan, svarar på synpunkterna.
Vill se farthinder – Trafikverket, som ansvarar för vägsträckan, svarar på synpunkterna.
I samband med att polisen utförde en hastighetskontroll i Valskog för några veckor sedan så hörde en Valskogsbo av sig till Magazin24. Läsaren var glad över att polisen hade just den specifika kontrollen, men personen var inte glad över trafiksituationen i Valskog överlag.
Läsaren menade att allt för många bilister kör långt över de tillåtna 50 km/h som är hastighetsbegränsningen genom Valskog, framför allt under de tidiga morgontimmarna när det sker pendling till arbetet.
– Hastighetsgränsen genom Valskog bryts hela tiden. Särskilt på morgonen.Ett farthinder vore fantastiskt, menade Valskogsbon som hörde av sig till Magazin24.
Ansvaret för genomfartsvägen ligger hos Trafikverket. Torbjörn Andersson jobbar åtgärdsplanerare för Trafikverket i Västmanland och i ett mejl till Magazin24 svarar han så här angående ett farthinder i Valskog:
”Trafikverket har regeringsuppdraget att verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Det övergripande målet är att säkerställa effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv. Det innebär att transportsystemets utformning ska medverka till att ge grundläggande tillgänglighet med god kvalitet för människor och gods. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen dödas eller skadas allvarligt. Det ska också bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås”.
”Farthinder motverkar vårt uppdrag att vårt uppdrag att skapa grundläggande tillgänglighet med god kvalitet. Det är inte heller rimligt att anlägga farthinder på alla våra vägar där bebyggelse finns. Nyttan måste vägas mot dess nackdelar. Farthinder kan ibland vara svåra att upptäcka och därmed vara en olycksrisk vid t.ex. en omkörning. Dessutom orsakar farthinder buller och vibrationer som påverkar närboende. En väg ska vara självförklarande. Vi kan till exempel sätta en chikan vid en gångpassage i stadsmiljö med 40 km/h eller lägre eller utanför en skola, men aldrig på en landsväg där man inte kan förvänta sig den här typen av anordningar. Tillfälliga farthinder används aldrig på statliga vägar, bara på enskilda vägar och kommunala gator. Oftast är den upplevda hastigheten större än den faktiska, vilket vi ser i mätningarna på våra fasta mätpunkter. Naturligtvis finns det förare som kör fortare än genomsnittshastigheten, men det är svårt att komma ifrån och främst en fråga för polisen. Oftast har vi dialog med kommunen innan vi genomför den här typen av åtgärder då de ansvarar för sina medborgare. Vi vill ha samsyn om trafiksäkerheten och om åtgärd ska genomföras, även var behovet finns och hur åtgärden ska utformas. En förutsättning för att genomföra en fysisk åtgärd i trafikmiljön är att det har gjorts en hastighetsöversyn för att besluta vilken hastighet som vägen ska ha. I en tätort är det kommunen som beslutar om hastigheter och därför ska hastighetsöversyn göras av respektive kommun”.
Enligt Torbjörn Andersson prioriteras i dag åtgärder som främst minskar antalet olyckor med döda och allvarligt skadade i enlighet med nollvisionen. Det innebär ett större fokus på vägar med genomsnittshastigheter väsentligt över normalspannet och stora trafikflöden (fler än 4000 fordon per dygn) då det är där de största trafiksäkerhetseffekterna uppnås.
”Att trafikanter bryter mot trafikregler ska i första hand inte motverkas med fysiska åtgärder då det är en fråga för polismyndigheten. Det är polisens uppgift att beivra brott i trafiken och i deras egen trafiksäkerhetstrategi så betonar man vikten av att förändra beteenden genom ökad kontroll och rapportering.”