Knyt ihop Norden med en Nobelbana mellan Stockholm och Oslo
"Nu är det dags att gå från vision till verklighet."
"Nu är det dags att gå från vision till verklighet."
Tänk att kunna resa från Stockholm till Oslo, via Köping och Arboga, på under tre timmar – klimatsmart, snabbt och bekvämt. Det har varit en nordisk vision i decennier.
Vi Kristdemokrater valde redan tidigt att kalla järnvägsprojektet för Nobelbanan då den förenar två huvudstäder där Nobelpriset varje år delas ut. Nu är det dags att gå från vision till verklighet.
Ett snabbtåg, med ett tåg per timme i vardera riktningen, blir inte bara ett teknologiskt och logistiskt språng, det blir ett kraftfullt steg mot en sammanhängande nordisk framtid.
EU har pekat ut den nordiska triangeln, Stockholm, Oslo och Köpenhamn, som ett av de viktigaste transportstråken i norra Europa.
Denna korridor är prioriterad inom EU:s Trans-European Transport Network (TEN-T). Här ska mobiliteten öka, här ska hållbara transportsätt främjas och nya ekonomiska kopplingar skapas. Det blir Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt.
Mellan Stockholm och Oslo bor över hälften av Sveriges och Norges samlade befolkning. Här ligger 20–30 universitet och högskolor. Över 60 procent av Sveriges BNP produceras i detta område.
Här bygger vi morgondagens Norden, men den viktiga infrastrukturen måste hänga med.
En snabb tågförbindelse kommer att stärka de städer och regioner som ligger längs stråket. Hela Mälardalen kommer få enorm nytta och vi kommer att få se fler nyetableringar i området. Även ur ett säkerhetsperspektiv ser vi stor nytta med att knyta ihop Arboga med Örebro och Karlskoga.
Vardagen för pendlare, studenter och turister underlättas. Ett arbetspass i Oslo på morgonen och middag i Västerås på kvällen? Med Nobelbanan är det fullt möjligt.
Sverige och Norge är viktiga handelspartners. En snabb järnvägsförbindelse kommer att stärka såväl handel som turism, arbetsmarknad och kulturutbyte. Tänk fler hotellnätter, effektivare affärsresor och ökade investeringar längs hela stråket.
Norge vet vad som står på spel. Närmare 45 procent av de norska företag med fler än 100 anställda finns i denna korridor, särskilt områdena sydost och sydväst om Oslo. Här växer företagen, och här ser man också tydligt värdet av att knyta sig närmare Sverige.
Nobelbanan är också ett klimatprojekt. Den kan ersätta tusentals bil- och flygresor varje dag. Det är ett konkret sätt att minska utsläpp, främja hållbara transporter och nå våra klimatmål – inte om 20 år, utan inom ett decennium.
Sverige får inte missa chansen. Nu behövs en svensk projektering av Nobelbanan. Den mest logiska och framtidssäkrade sträckningen går norr om Mälaren, där befolkningstätheten ger högre passagerarunderlag och därmed möjlighet till bättre turtäthet.
I dag finns redan ett starkt kommunalt och regionalt intresse. Bolaget “Oslo–Sthlm 2.55 AB” drivs av Region Västmanland, Västerås stad, Region Örebro län, Örebro kommun, Region Värmland och Karlstad kommun. Att investera i Nobelbanan är inte bara att binda samman två huvudstäder – det är att investera i hela den växande regionen däremellan.
Vi vill uppmana den Svenska regeringen att ta initiativet. Vi behöver en statlig satsning på projektering och byggstart, i samarbete med Norge och gärna med stöd från EU.
För varje år vi väntar, förlorar vi både tid, pengar och klimatnytta. Ett tätare samarbete mellan våra länder skulle visa världen att Norden menar allvar – och att vi vågar satsa på framtiden tillsammans.
Elin Granqvist
Regionråd KD Västmanland
Lars-Axel Nordell
Gruppledare KD Köping
Samuel Stengård
Ordförade KD Västmanland
Det här är en debattartikel skriven av en läsare. Skribenten är fristående och eventuella åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer. Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.