KRÖNIKA
09:00 | 12 februari 2023

Att se världen som ditt kloster

Kan det finnas dimensioner i en dikt, en målning, ett musikverk skapade i Guds frånvaro eller finns den en transcendent verklighet i all genuin kultur och mänsklig kommunikation? 

Författaren och filosofen Friedrich Nietzsche menade att Gud var en grammatikens fantom, en fossil inbäddad i barndomens rationella tal. En annan filosof George Steiner argumenterar för det motsatta att bakom människans förmåga att kommunicera mening och känslor finns närvaron av Gud. Det innebär i förlängningen av all estetisk erfarenhet av litteratur, konst, musik antyder möjligheten av denna verkliga närvaro. När vi möter texten, konstverket eller musiken innebär ett möte med det andra och en insats på det transcendenta, något som övergår vårt förstånd.

Människan är och har alltid varit någonting mer än enbart kemiska sammansättningar nämligen vad filosoferna kallar för metafysik. Något som är större än det vi kan förstå och uppfatta men våra sinnen. Något bortom det fysiska. Vår förmåga att komponera musik och svara på musiken och den omedelbara betydelsen den har för oss visar på mysteriet i människans existens. Att fråga: ”vad är musik”? Kunde lika gärna vara en annan fråga: ”vad är en människa”?

Det finns en intressant relation mellan att tolkning och förståelse. Det gäller både den som framför verket och den som är mottagaren. En sådan förståelse är också analytisk och kritisk. Det är också genom att jämföra olika tolkningar av samma verk som vi kan nå förståelse. Den autentiska erfarenheten av förståelse sätts på prov varje gång en annan människa talar till oss eller när vi gör olika erfarenheter av kultur. Vi kan kalla det för en svarande ansvarighet. Steiner argumenterar för att vi är ansvariga inför texten, konstverket och musikstycket genom tre specifika delar: en moralisk, en andlig och en psykologisk.

Även prästen och teologen Ignatius av Loyola var djupt intresserad av att söka och finna Gud i allt. Det innebär möjligheten att se hela världen som ditt kloster. Även om det låter enkelt för oss idag var detta förhållningsätt revolutionärt en gång i tiden. Det betyder att ingenting ligger utanför det andliga livets område. Andlighet är inte instängd inom kyrkans dörrar. Det andliga livet är därmed inte begränsat till det vi brukar referera till som ”det religiösa” som bön och att läsa heliga texter. Även sex, depression, sjukdom och arbete kan vara en viktig del av det andliga livet.

Människan består av många delar och i den ignatianska andligheten är allting viktiga delar av vad en människa är. Förutom gudstjänster, Bibeln och bön så hör också vänner, familj, arbete, relationer, lidande, glädje, natur, musik och populärkultur. Det finns ingenting som du behöver gömma undan i en låda. Det finns ingenting att vara rädd för. Allting kan öppnas i Guds åsyn. Vilken gåva och befrielse.

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son. Joh 3.16


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020