Kundcenter i Hallstahammar placerar sig högt i färsk mätning
”Oerhört glad och stolt över alla medarbetare”.
”Oerhört glad och stolt över alla medarbetare”.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år, tillsammans med marknadsundersökningsföretaget Brilliant Future, en mätning av service och bemötande vid kontakt med landets kommuner. Mätningen fokuserar på invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar en kommun. 2025 deltog 95 kommuner.
Resultatet är nu klart och Hallstahammar placerar sig på tio-i-topp-listan för såväl bemötande som hur enkelt kunderna upplever att det är att få svar på sin fråga.
– Det känns fantastiskt roligt att vi når en topp-tio-placering. Vi arbetar hela tiden med att utveckla både arbetssätt och vilka frågeställningar vi kan hjälpa kunderna med. Kundcenter har rollen av att vara en väg in i kommunen och målet är att så många kunder som möjligt ska få sin fråga besvarad redan i första kontakten med oss, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt som är kommunikations- och kundcenterchef i Hallstahammars kommun, i ett pressmeddelande.
När det gäller bemötande per telefon placerar sig Hallstahammar på en niondeplats med ett index på 91 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 84,9.
När det gäller enkelhet per telefon placerar sig Hallstahammar på en åttondeplats med ett index på 82 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 76,3.
Parallellt med servicemätningen gjorde Kundcenter även en egen mätning av bemötande och hur enkelt det upplevs att få svar på frågor vid besök i receptionen. Resultatet visade ett betyg på 9,6 av 10 för bemötande och 9,8 av 10 för enkelhet.
– Jag är oerhört glad och stolt över alla medarbetare i kundcenter som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga bemötande och service till våra invånare. Resultatet ger oss också inspiration att utveckla arbetet ännu mer inför framtiden, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.
– Kundcenter har ett otroligt viktigt uppdrag i kommunen i att vara en väg in oavsett vilken fråga du har. Genom en god service och ett gott bemötande säkerställer kundcenter att våra invånare får hjälp med sina frågeställningar. Det känns oerhört roligt att vi placerar oss så högt i SKR:s mätning. Det är ett resultat som vi nu ska ta med oss i arbetet med att vara en bra kommun för såväl boende, besökare och företagare, säger kommundirektör Åsa Öberg Thorstenson.