Nu blir det möjligt att chatta med sjukvårdsrådgivningen
Region Västmanland inför en kostnadsfri digital rådgivningsmottagning som bemannas av sjuksköterskor.
Region Västmanland inför en kostnadsfri digital rådgivningsmottagning som bemannas av sjuksköterskor.
I veckan presenterade Region Västmanland en nyhet, nämligen en ny kanal för sjukvårdsrådgivning. Detta för att kunna erbjuda fler kanaler än bara telefon för sjukvårdsrådgivning, samt för att öka tillgängligheten för invånarna i Västmanland.
Mellan klockan 08-20 kommer de som ringer till 1177 via talsvar ges möjlighet att välja att chatta med en sjuksköterska. Om man väljer det nya alternativet kommer ett sms som innehåller en länk till en webb-app att skickas till den telefon som patienten ringer från.
– Vi ser att allt fler patienter önskar kontakt via digitala kanaler när det passar dem, och inte vill sitta i telefonköer till vården, säger Jonas Ekström, överläkare och verksamhetschef för den Digitala rådgivningsmottagningen.
Såhär beskriver Region Västmanland tillvägagångssättet:
”Patienten loggar in med Bank-ID och får beskriva sitt ärende i appen. Utifrån svaren slussas patienten vidare till automatiserade egenvårdsråd, chatt med sjuksköterska eller rekommendation att ringa 112. Systemet bygger på RGS, samma rådgivningsstöd som sjuksköterskorna på 1177 använder. Vid behov kan sjuksköterskan starta ett röst- eller videosamtal för att bättre kunna bedöma patientens tillstånd. Patienten kan också skicka in en bild eller filmsnutt i chatten.”
– Det är av största vikt att vi klarar av att bedöma och hjälpa patienter med nya hälsoproblem även under pågående pandemi. Genom att patienten gör en del av arbetet själv ökar vår kapacitet att hjälpa fler, avslutar Jonas Ekström.