75 procent av nya E18 mellan Köping och Västjädra färdigt
Lokala politiker ser stora fördelar med att få motorväg genom hela regionen.
Lokala politiker ser stora fördelar med att få motorväg genom hela regionen.

Under onsdagseftermiddagen bjöd Trafikverket in till pressträff för att fira och uppmärksamma det faktum att 75 procent av nya E18 mellan Köping och Västjädra har öppnat ett år i förväg. Nästa sommar, när allt ska vara klart, kommer E18 att vara motorväg hela vägen från Stockholm till Örebro.
På plats vid firandet fanns bland annat Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Han berättade om hur glad han var över det effektiva och snabba jobb som genomförs längs sträckan.
På plats fanns även lokala politiker från Köping, Hallstahammar och Västerås. Tre kommuner som påverkats mycket av bygget och som nu kan pusta ut en aning.
Per Ågren (S), kommunstyrelsens ordförande i Köpings kommun:
– Att vi får den här vägen på plats kommer innebära mycket, både för Köping och hela regionen. Köping är en ganska stor pendlarkommun. 4 000 pendlar ut och 3 500 pendlar in varje dag. Det kommer betyda mycket, framförallt när man fortfarande tyvärr inte kan lita på tågen.
Ågren fortsätter:
– Sen ser vi nu framförallt ökade möjligheter för företagsetableringar utifrån att det kommer att bli enklare att ta sig till och från Köping. Gör vi redo mark efter E18 så kommer vi säkert att få etableringar på sikt. Det ser vi som en stor fördel.
Sen är det väl skönt att det slippa den tunga trafiken genom Munktorp och Köping när det sker omledningar på E18?
– (Pär drar en djup suck) Ja! Får vi Ringvägen och vägen mellan Köping och Munktorp i fred så är det väldigt mycket värt. Det är oerhört sällan en motorväg blir helt avstängd, men det händer. Där har vi en jättevinst för Köpings kommun.
Jenny Hödefors (S), förste vice ordförande i Hallstahammars kommun:
– Precis som Köping så har vi i Hallstahammar arbetspendling både in och ut, varje dag. Så det är självklart oerhört viktigt att få till det här som vi har fått till nu. På sikt kommer den här motorvägen att betyda mycket för oss. Vi ser möjlighet till inflyttning och nyetablering av företag. Vi som kommun kommer absolut att kunna dra nytta av vårt läge och den smidiga transport som det kommer vara i båda riktningarna.
Ett område i Hallstahammar som har potential att växa ytterligare är Eriksberg.
– Det är oerhört positivt! Vi tittar så klart på nya områden för företagsetablering och nya detaljplaner. Den här motorvägen blir en viktig pusselbit för Hallstahammars utveckling i framtiden, säger Jenny Hödefors.

Trafikverkets projektledare, Per Ahlenius:
– Vi är ju som bekant inte helt klara med sträckan mellan Köping och Västjädra än, men att vi nu kunnat öppna 1,7 mil av sträckan så här pass tidigt är en viktig milstolpe.
Hur har det blivit så att ni kan öppna den här sträckan ett helt år i förväg?
– Det är flera faktorer som spelar in. Framförallt har vi haft ett bra samarbete inom projektet med vår entreprenör. Vi har en god framdrift med alla de planerade arbeten vi har gjort. Sen har vi även identifierat ett antal tidskritiska aktiviteter, framförallt betongbroar som tar lång tid att bygga. Under 2023 stängde vi av E18 under ett par dygn och lanserade då två broar vid Åskebro. Sen nu under 2024 stängde vi återigen av vägen, med påverkan på samhällen runtomkring som följd, där vi kunde knuffa in två broar vid Källsta. Det sammantaget har vi gjort att vi har sparat månader i byggtid.
Detta har lett till att behovet till att behöva stänga av vägen och leda om trafiken har minskat. Det kommer dock bli fler omledningar innan hela sträckan mellan Köping och Västjädra är färdig.
– Vi har en del omledningar kvar eftersom vi inte är klara med etappen mellan Strö (Köping) och Morgendal, men omledningarna kommer inte vara lika omfattande som vi haft under de två första byggåren, säger Per Ahlenius.
Vilka arbeten återstår innan motorvägen blir helt färdig?
– Ett skäl till att vi kunnat öppna 75 procent av sträckan i förtid är att vi har prioriterat fyrfältigheten på E18. Vi har inte byggt färdigt vid trafikplatserna Västjädra, Eriksberg, Sörstafors och Morgendal. Det kommer vi fortsätta med nu framöver, om inte vintern blir för bister. Till våren är det tänkt att vi ska asfaltera sista biten mellan Köping och Morgendal. Senast i juli ska vi kunna öppna hela E18, fyra månader före den planerade tiden.
– Det känns jättekul att det går så pass bra! Ibland har man projekt där det krånglar och inte går lika bra, men här har vi gjort något som vi kan vara riktigt stolta och glada över. Hela gänget som arbetat med det här bygget ska ha beröm för sina insatser, avslutar Per Ahlenius.
