Nya regler för dubbfria däck införs i vinter
Äldre däck utan speciell symbol kommer att behöva bytas ut.
Äldre däck utan speciell symbol kommer att behöva bytas ut.
Hösten är här och snart gör vintern intåg. Det innebär att det snart är dags att byta däck på bilen. Från den 1 december–31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck när vinterväglag råder. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria.
Inför årets däckbyte gäller även nya krav avseende dubbfria däck. Ett krav som börjar gälla den 30 november.
Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Vinterdäck som kommit ut på marknaden innan 1 juni 2019 och som saknar alptoppsymbolen får bara användas fram till och med den 30 november.
Transportstyrelsen skriver följande på sin hemsida:
”Fram till och med 30 november 2024 är även däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” och är särskilt framtagna för vinterkörning att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kg anses däck med ovanstående märkning (se bild här intill) som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028”.
Transportstyrelsen skriver vidare:
”Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag. Mönsterdjupet för vinterdäck på dessa fordon ska vara minst 3 millimeter. Om ett dubbfritt vinterdäck på energimärkningsetiketten har isgreppsmärkningen, så vet du att däcket klarar ett gränsvärde vad gäller grepp på is. Det är inte ett krav på isgreppsmärkningen för att däcket ska räknas som ett vinterdäck. Ett dubbdäck är särskilt framtaget för körning på is och snö”.
Lagarna och reglerna för både vinter- och sommardäck är uppdelade i tre perioder under ett år. De är följande: