Köpingskillen Anton Suontausta är bara 20 år men redan en rutinerad rallyförare. Han gjorde sin debut under 2005 i ungdomsrally och redan året därpå blev det segrar i BDS Rally Cup och rally-DM. 2007 tog Anton körkort som C-förare innan han klassades upp till B-förare under förra året. I höstas sattes ännu en milstolpe i hans rallykarriär när Anton bytte ut sin Citroën till en betydligt bättre Honda Civic. Hondan köpte han av klubbkamraten och före detta svenska mästaren Jonas Ericsson som byggt bilen själv – till en identisk kopia av bilen som han vunnit två SM-guld med. – Det är ett riktigt stort kliv från förra bilen så det här kommer att bli ett läroår. Jag lär känna bilen mer och mer hela tiden säger Anton som har kört fyra tävlingar under vintersäsongen: – Det är mycket svårare än man tror och har inte alltid slutat så bra skrattar Anton. Men bilen har i alla fall hållit! Den är mycket mer rejäl och stryktålig än den förra. När Anton säger att det inte alltid slutat så bra syftar han på Hälsingrallyt i mitten av februari då tävlingen slutade i en snövall för hans del. – Men fram till dess såg det riktigt bra ut och jag hängde med bland de fem första. Så man vet att farten finns där i alla fall. Förutom Hälsingrallyt så har Anton kört ytterligare en av deltävlingarna i Supercupen LBC-ruschen i Lima den 7 mars. I den sista vintertävlingen klarade han sitt mål – att ta sig runt. Mål att bli A-förare i år När Magazin24 besöker Anton hemma i garaget så är det mitt i ett välbehövligt uppehåll. Förutom de två Supercup-tävlingarna har han kört Sångsracet i Hällefors och Dan Anderssons Minne i Ludvika. Dessutom klubbmästerskapen för Kolsva MS där Anton stod som segrade i tre av deltävlingarna. Första tävlingen efter vilan blir en asfaltssprint i Västerås den 18 april som är en del av 7-klubbars. Därefter väntar bland annat resterande tävlingar i Supercupen och rally-DM. Målet för säsongen är redan satt: – Jag ska försöka få någon topplacering i Supercupen särskilt eftersom att jag har noll poäng efter vinterns deltävlingar. Redan efter säsongen räknar jag med att vara uppklassad till A-förare. Det är inte helt omöjligt faktiskt – trots att konkurrensen är enorm menar Anton. Längre fram i tiden är drömmen att vinna Supercupen. Andreas Peters är kartläsare Sammanlagt brukar det bli ett femtontal tävlingar per säsong för Anton men med den nya bilen är förutsättningarna naturligtvis annorlunda. – Den är mycket dyrare i drift berättar Antons pappa Tero som är sponsoransvarig för Team Suontausta. Många håller ju i sina pengar nu men vi har faktiskt lyckats få ihop sponsorer. Många bäckar små är det som gäller. Tero har satt ihop ett särskilt sponsorpaket där företagen bland annat kan få utbildning i hjärt- och lungräddning. En jippodag för sponsorerna kommer att anordnas i april-maj där alla får åka med. Tero var tidigare även kartläsare åt Anton men sedan en tid tillbaka får andra sitta bredvid och läsa noter. I de tre senaste tävlingarna har Andreas Peters från Västerås lotsat Anton genom banorna. – Det är många som rycker och drar i Andreas men jag ska försöka med honom så mycket som möjligt säger Anton. I någon mindre tävling kanske pappa får åka med istället. Höga miljökrav inom motorsporten Vi avslutar snacket med Anton och Tero om motorsporten överlag – den är väldigt populär men syns inte särskilt ofta. Fördomarna är även många till exempel om miljöfaran. Men miljökraven på tävlingsbilarna är fyra gånger högre än på vanliga vardagsbilar och de allra flesta kör idag på miljöbränsle. – Men rally förekommer väldigt sällan i tidningar och på TV säger Tero. Däremot visas mycket racing och Formel1 kanske för att det är mer publikvänligt. Men Bilsportförbundet arbetar hela tiden med att göra även rallyn mer lättillgänglig. Anton håller med: – Ja för bilintresset är ju stort. Det finns ju inte ens utrymme för alla här i Sverige det märks bland annat med gatubilarna. Det som behövs är mindre organiserade tävlingar där folk får köra av sig – istället för att vara i trafiken och störa andra menar Anton och tillägger: – För det är verkligen speciellt med spänningen och adrenalinkicken man får.
Okategoriserade
13:21 | 25 mars 2009