Hallstahammar
08:57 | 7 november 2021

Hallstahammar klättar i näringslivsrankingen

Kommunen klättrade i år 32 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking över det lokala företagsklimatet. Näringslivschefen Madeleine Ahlqvist förklarar hur: ”Vi har vågat vara transparenta”.

Madeleine Ahlqvist, näringslivschef vid Hallstahammars kommun. Foto: David Eriksson

När Svenskt Näringsliv släppte sin ranking i slutet av september stod det klart att Hallstahammars kommun klättrat med 32 placering upp till 22:a plats i rankingen över det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner.

Beskedet togs emot med glädje från kommunens sida.

– Det känns jätteroligt och det är något vi alla gjort tillsammans. Det ligger ett gediget arbete bakom, dels inom kommunen men också med organisationerna vi jobbar med, säger näringslivschefen Madeleine Ahlqvist till Magazin24.

Tolkar ni det här som ett kvitto på att ert arbete betalar av sig? 

– Det finns inget bättre kvitto. Vi har just nöjd kund-index som vi också mäter och då är det ett frågebatteri direkt till företagare som haft en relation till oss. Vi vet också att företag som svarar på dessa frågor ibland har rätt så rejäla åsikter, vilket de så klart ska ha.

Hur bemöter ni det? 

– Vi möter dem, försöker vara snabbfotade och hantera de frågeställningarna de har. De som är missnöjda kan vi bjuda in till ett lotsmöte där de träffar alla samtidigt. När ett företag är missnöjt ibland går de ofta till bara en kommunrepresentant. Jag tycker det är viktigt att alla får höra samma information. Först då går det att göra förändringar, men samtidigt är det inte alltid helt rätt det som de tycker.

Kommunhuset i Hallstahammar. Foto: David Eriksson

Hallstahammars kommun har jobbat mycket kring bemötande. Madeleine Ahlqvist beskriver den delen som väldigt viktig.

– Vi har jobbat mycket kring den biten. Hur vi möter kunderna i olika situationer och framförallt att vi tidigt fångar upp om någon är missnöjd. Då tar vi ett samtal.

Nu under pandemin skickade kommunen ut information till företagarna om bland annat statligt stöd, men det var inte allt. Madeleine skickade även ut ett mejl med en simpel, men viktig fråga.

– Jag ställde den raka frågan: Hur mår ni? Efteråt när jag frågat företagarna om vad kommunen gjort bra har de sagt att frågan gjorde att de kände sig sedda. Det spelade stor roll och visar hur lite man behöver göra för att andra människor ska tycka att man är en bra person. När människor tycker att man är en bra person ger det ringar på vattnet, säger Ahlqvist.

Hon fortsätter:

– Vi har vågat vara transparenta och synas. Det är ingen raketforskning. Vi har inte haft något trollspö som vi viftat med.

På andra platser i landet har företagare klagat över att vissa kommuner lagt för stort fokus på de större företagen och förbisett de mindre. Det problemet har inte uppdagats i Hallstahammar.

– Vi ser ingen skillnad, företagare är företagare. Sen när vi ser till företagsbesöken så kanske det blir så att vi riktar oss mer frekvent mot de större, men det är inte så konstigt eftersom de betyder så mycket för vår marknad och för att människor ska få behålla sina jobb. Men när det gäller att bjuda in företag till exempelvis våra frukostmöten har vi försökt bjuda in företag av alla storlekar och inte göra skillnad på dem.

Den höga placeringen på Svenskt Näringslivs ranking kan komma att skifta, både upp och ner, kommande år.

Madeleine Ahlqvist berättar att Hallstahammars kommun vill fortsätta klättra uppåt och vidareutveckla kontakten med näringslivet.

– Sen förra mätningen har vi sjösatt en ny attraktionsstrategi. Den mynnar från vår näringslivsstrategi där vi behövde ta ett omtag om hur vi är attraktiva för de som bor här, men också de som vill besöka oss. Den kommer bland annat hjälpa till att lyfta oss. Samtidigt tycker jag att vi kanske inte behöver lyfta oss vidare. För ju högre upp man kommer desto mer faller man. Ett bra talessätt är ”Ibland kan det räcka med att det är tillräckligt bra”.

– Sen gäller det att trumma vidare. Vi får in nya medarbetare som inte har med sig det här automatiskt. Vår kundtjänst måste hela tiden jobba med bemötande. Så den här placeringen i rankingen är inget vi kan luta oss tillbaka på utan för oss handlar det om ständig utveckling, säger Madeleine Ahlqvist.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-