Var sjätte skola saknar tillräckligt med läroböcker
Elever i riskzonen även i Västra Mälardalen med omnejd.
Elever i riskzonen även i Västra Mälardalen med omnejd.
Elever på var sjätte högstadieskola i Sverige riskerar att stå utan tillräcklig tillgång till läroböcker. Det visar Skolinspektionens nya rapport ”Tillgång till läroböcker och andra läromedel”, där brister har konstaterats på fem av trettio granskade skolor. I flera fall tvingas elever dela på gamla eller för få böcker. Ibland får de nöja sig med kopierat material.
Rapporten bygger på en granskning av 30 grundskolor i landet, där Skolinspektionen för första gången kontrollerat efterlevnaden av de nya lagkraven om läromedel som infördes den 1 juli 2024. Granskningen visar att 25 av 30 skolor uppfyller reglerna, men på var sjätte skola finns det brister som riskerar att missgynna elevernas lärande.
– Tillgången till aktuella och ändamålsenliga läroböcker är en fråga om likvärdighet. Elever utan egna böcker får sämre möjligheter att repetera och utveckla sina kunskaper, säger Skolinspektionens generaldirektör i rapporten.
På flera skolor visade det sig att eleverna inte hade egna böcker utan fick arbeta med kopierade sidor eller digitala filer. På en av de granskade skolorna använde man fortfarande läroböcker från 2002, anpassade till en sedan länge upphävd läroplan (Lpo 94).
Flera lärare berättade att de tvingas lägga mycket tid på att komplettera gamla böcker med aktuellt material. Något som ökar arbetsbelastningen och riskerar att skapa en splittrad undervisning.
Många skolor försöker ersätta bristande bokbestånd med digitala läromedel. I vissa fall fungerar det bra, men rapporten visar också att eleverna har svårt att hålla fokus vid skärmar.
Samtidigt lyfter flera rektorer att digitala verktyg har fördelen att de kan uppdateras oftare och anpassas efter elevernas behov, exempelvis med enklare texter eller uppläsning.
Alla skolor där brister konstaterades hade kommunal huvudman. Det betyder att frågan kan vara särskilt relevant för kommuner som Köping, Arboga, Kungsör, Hallstahammar, Surahammar och Skinnskatteberg, där kommunala högstadieskolor står för en stor del av undervisningen.
I dessa kommuner varierar satsningarna på läromedel kraftigt, något som Skolinspektionen tidigare påtalat som ett problem för likvärdigheten.
En lärare Magazin24 varit i kontakt med menar att: ”när vissa skolor tvingas dela på böcker medan andra har en-till-en så påverkar det inte bara elevernas resultat utan också vår arbetssituation”.
Skolinspektionen uppmanar nu kommunerna att se över sina rutiner för inköp och uppföljning av läromedel. Rektorer ska enligt läroplanen säkerställa att alla elever har tillgång till de böcker och digitala verktyg som krävs för att nå utbildningens mål.
Myndigheten kommer att genomföra en fördjupad kvalitetsgranskning hösten 2025, där fler skolformer och ämnen ska granskas, även i Västra Mälardalen.