Kommunen medvetna om ordningsstörningarna i Köping
Thomas Hoffmann, säkerhetschef: ”Desto fler såna rapporter vi får in desto bättre”.
Thomas Hoffmann, säkerhetschef: ”Desto fler såna rapporter vi får in desto bättre”.
Vi på tidningen får ganska ofta mail, telefonsamtal och brev om olika saker som upplevs otryggt och farligt i vår kommun. Det kan vara allt från grannar som stör till trafiksituationer som läsaren tycker är fel. Dessa iakttagelser stämmer säkert för läsaren men det är väldigt svårt för oss på redaktionen att nysta ut vad som är sant och inte.
Oftast slutar ett sånt samtal eller mail med att vederbörande inte tycker att kommunen gör något åt saken, Att kommunen ”inte verkar bry sig”.
Nu senast är det många som kontaktat oss av den anledningen att det verkar ”bo” personer i bilar på centrala parkeringar i Köping. Dessa personer gapar, skriker och beter sig allmänt otrevligt enligt mailen som kommer in till oss på redaktionen. Åter igen så avslutas oftast dessa kontakter med att läsaren inte kan förstå varför kommunen inte gör något.
Vi stämde träff med Thomas Hoffmann, säkerhetschef inom Köpings kommun och hörde oss för om vad kommunen vet och gör angående liknande händelser.
– Det jag kan börja med att säga är att vi vet mycket mer än vad folk tror, säger Thomas.
– För att vi ska kunna agera på olika situationer som invånarna upplever som obehagliga eller otryggt så behöver vi få in rapporter via vår hemsida, där man enkelt kan lämna vad det gäller, säger Thomas.
Länk till anmälan finner ni här.
– Desto fler såna rapporter vi får in desto bättre och snabbare kan vi göra något åt saken.
Som medborgare är det viktigt att agera. Ring alltid 112 vid pågående brott (du kan vara anonym), ring 114 14 för att anmäla brott och rapportera alltid in otrygga platser (här ingår trafikrelaterade problem), otrygg samling av personer och skadegörelse via kommunens hemsida.
Det senaste i lägesbildsarbetet är att kommunen tillsammans med VME nu investerat i en än mer avancerad trafikmätningsutrustning för att öka antalet trafikmätningar och även snabbheten i informationsinhämtningen efter genomförda mätningar.
Mätningar som i sin tur skall ligga till grund för en separat gemensam trafiklägesbild. Detta betyder att kommunen med hjälp av egna mätningar kan peka ut problem på detaljnivå som polisen sedan kan använda för planerade operativa trafikinsatser.
Detta kommer att försvåra för dem som inte följer gällande hastighetsbegränsningar då kommunen genom VME kan fortsätta att vidta åtgärder på lång sikt med hjälp av utökad statistik samtidigt som polisen nu får detaljerad information om vad, var och när ett trafikrelaterat problem är som störst.
Inkomna trafikrelaterade rapporter via hemsidan och i Embrace kommer att vara direkt avgörande för vart mätningsutrustningen kommer att placeras i kommunen.