Krönika
09:00 | 3 oktober 2021

Tid är den finaste presenten

Rebecka Marklund skriver om gåvor, klimatångest och hållbara produkter.

Häromveckan avtackades statsministern av sina partiledarkollegor i riksdagen. Trots de vanligtvis hårda ordväxlingarna klev partiledarna fram och räckte med ett leende över korv, pizzastål, ABBA-biljetter och crème brulee-brännare.

Samtliga tycktes ha lagt tid på att hitta den perfekta presenten som både speglade statsministern som person och som symboliserade deras eget parti.

Jag känner igen mig i den ambitionen. Ofta hamnar uppgiften att köpa presenter till någon i familjen på mig. Ty jag är så bra på det, brukar det heta. Och så är det väldans praktiskt för den som slipper.

Det ger mig också en möjlighet att fundera ut en genomtänkt och hållbar present, något man behöver, kan använda och som uppskattas av mottagaren. Och är inte tid den finaste och mest hållbara present man kan dela med sig av till en annan människa?

Tid att uppleva eller göra något tillsammans. Tid att äta en god middag, klättra höghöjdsbana, cykla mountainbike eller en tripp till det stora äventyrsbadet man själv inte är helfrälst över att besöka, men som barnen älskar.

Detta med presenter tål att reflekteras över, nu när höstens stora köphysteri snart drar igång. Det börjar gå upp för de flesta att det inte är hållbart att konsumera fyra jordklot per år.

Men så snart startskottet går för det amerikanska konceptet Black Friday, som sedan kröns av själva shoppinghögtiden julhandeln, verkar plötsligt alla eventuella insikter och tankar på att vi håller på att fördärva vår planet som bortblåsta.

Handeln ska sätta säljrekord, årets julklapp ska utses, det är business as usual. Klimatkrisen är något annat, för någon annan, att lösa. Helst ett land som producerar stora mängder varor.

Barn förstår att utrymmet att få mängder av grejer har krympt. Och de uppskattar att bli firade genom att göra något som de gillar.

Enligt en Novusundersökning känner 6 av 10 ungdomar oro för framtidens klimat och miljö. Bara hälften av unga mellan 12–18 år tror att vi kommer att lösa klimatkrisen.

Det är så sorgligt. Barn ska inte behöva tappa framtidstron i så unga år. Det är vi vuxna som måste ta vårt ansvar och visa att vi tar klimatet på allvar, både i ord och handling. Det är först då vi på riktigt kan hjälpa barn och unga att hantera den rätt skrämmande informationen om klimatkrisen.

Det går alldeles utmärkt att förklara för barn, som oftast är ett rätt klokt släkte, att vi har en planet, och att den inte mår bra.

De förstår att utrymmet att få mängder av grejer har krympt. Och de uppskattar att bli firade genom att göra något som de gillar, tillsammans.

Att ge av sin tid istället för att ge en pryl kan till på köpet lindra det dåliga samvetet av att man ibland inte upplever sig räcka till som förälder, partner eller familje-medlem.

Vi ser det som helt naturligt att en produkt inte håller mer än en viss tid.

”Vår ekonomi förutsätter att vi ser konsumtion som vårt sätt att leva, att vi söker vår mening i livet och vår andliga tillfredsställelse, i konsumtion. Vi behöver konsumera, bränna upp, byta ut och slänga saker i en ständigt ökande takt.” sa (fritt översatt) Victor Lebow på 1950-talet.

Han var en inflytelserik ekonom, och stora delar av världen hängde på honom och hans ekonomkompisars resonemang, utan att ha insikt om att jordens resurser är ändliga.

De bidrog till synsättet som vi har än idag. Vi ser det som helt naturligt att en produkt inte håller mer än en viss tid. Och det är lika naturligt att vi byter ut den mot en ny när den går sönder.

Drygt 70 år senare är det hög tid att ändra vårt synsätt. Och återgå till det som var självklart när mina far- och morföräldrar var små. Där produkter som tillverkades skulle hålla så länge som möjligt, vara lätta att återanvända och reparera och kunna återanvändas av andra.

Men innan marknaden med stöd av politiken har kommit ihåg hur man gjorde förr, så fortsätter jag att ge bort tid tillsammans.

Och när nästa statsminister tackas av, så önskar jag henne, förutom uppskattande ord, något återvunnet.


VECKANS…

[+] Arbogas alla återbruksbutiker

[–] Livslängden på en hockeyklubba


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-