Motorsport
14:49 | 15 juli 2021

Bästa racehelgen för Team Ferrita Racing

Bra resultat – trots att Ljungström blev både däckad och torpederad: ”Vi tog stora kliv i vår utveckling”.

Micael Ljungström under Västkustloppet. Foto: Racefoto

Micael Ljungström och Team Ferrita Racing svarade för bästa racehelgen hittills i Porsche Sprint Challenge Scandinavia när mästerskapet gästade Falkenberg och klassiska Västkustloppet 9-11 juli. Ändå blev Ljungström både däckad och torpederad under den intensiva och minst sagt händelserika tävlingen på Västkusten.

– Vi tog stora kliv i vår utveckling under en helg som blev omtumlande på många sätt i vår klass, säger Ljungström.

Efter en lite trevande start under testerna och ett mindre lyckat kval fredag eftermiddag började tävlingen i moll för Team Ferrita Racing i regnet lördag morgon. På begagnade regndäck blev Ljungström ett lätt byte för konkurrenterna.

– Fullständig katastrof, livsfarligt. Jag blev mest medpassagerare med tre till fyra vattenplaneringar per varv. Rena förnedringen, konstaterar Ljungström och tillägger apropå däckvalet:

– Det var mitt eget beslut. Trodde det skulle funka med begagnade sulor, men nu vet jag till en annan gång.

Efter den tuffa inledningen vände det på torr bana under eftermiddagen. Ljungström inledde racet från 13:e ruta och avancerade ända upp till sjunde plats, hans överlägset bästa placering dittills i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

– Jag klippte tre bilar redan i starten och hade grymt bra balans och pace genom hela racet. Där vände det, säger Ljungström som följde upp den prestationen med ett jättebra kval dagen därpå.

Micael Ljungström dundrar fram på Falkenbergs Motorbana. Foto: Armin Hadzic

Ett kval som bestämde startpositionerna i de två avslutande heaten.

Från sjätte startspår i race tre avancerade bil nummer 33 till fjärde plats. Där låg Ljungström ända till det 20:e varvet då höll det på att gå riktigt illa.

– Per Andersson var snabb bakom och eftersom jag varit i vägen för honom vid ett tillfälle i kvalet bestämde jag mig för att släppa honom. Jag klev ut åt vänster när jag plötsligt tappade allt fäste – troligtvis på grund av kylarvatten som någon läckt ut – och åkte ut på gräset i 150
blås. Med hjärtat i halsgropen gick jag försiktigt på gasen, hittade lite fäste och lyckades ta mig tillbaka upp på banan.

Det fjärde och avslutande racet såg ut att bli Ljungströms bästa. Han inledde från femte ruta, en placering han hade när det plötsligt small på det sjätte varvet. Då bromsade Gustav Bergström på sig in i första kurvan och tog med sig Ljungström ut i sandfållan.

– Avrättad utan någon möjlighet att göra något åt det, konstaterar Ljungström som var på väg mot sin bästa placering och 14 friska poäng.

Nu blev det ridå, noll poäng och en trasig bil i stället.

– Fram- och bakskärm, dörr, bärarm bak… Det blev kostsamt.

Mats Carlsson och Micael Ljungström. Foto: Armin Hadzic

Avslutningen till trots kunde Team Ferrita Racing lämna Falkenberg och Västkustloppet med mycket positiv energi.

– Vi har tagit stora kliv i vår utveckling som team, och jag som förare. Under den intensiva helgen provade vi olika inställningar som var mycket lyckosamma. Bland annat testade vi att göra bilen mjukare fram för att få fäste i instyrningarna. Det blev perfekt och gjorde att jag, jämte all körtid jag fick i Falkenberg, växte in i bilen. Västkustloppet visade att vårt lilla team kan leverera i konkurrens med andra team med betydligt större resurser, säger Micael och tackar Torbjörn Holmstedt, Mats Carlsson och Stefan Larsson för supporten.

Jerker Johansson/JJ Media AB
David Eriksson

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-