DEBATT
IGÅR

En ny infrastrukturera

Goda förutsättningar för Västmanland.

När Trafikverket nu presenterat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 är det mer än bara en teknisk rapport. Det är ett politiskt vägval. Och för Västmanland är beskedet dubbelt: vi får nya möjligheter, men också stora krav på att stå upp för vår region.

Regeringen har varit tydlig: kostnadskontroll, samhällsekonomisk nytta, arbetspendling, konkurrenskraft och totalförsvar ska styra satsningarna. Ramen på 1 171 miljarder kronor är historisk. Av dessa går 354 miljarder till vägar, 210 till järnväg. Det är rätt tänkt: underhåll först, men också nya investeringar där de ger mest nytta.

Region Västmanland välkomnar prioriteringarna. Men vi är också tydliga: utan kraftfulla åtgärder på Mälarbanan stannar tillväxten i Mellansverige. Dubbelspår mellan Örebro och Västerås och en moderniserad Västerås bangård är inte lyx utan det är en grundförutsättning för jobb, kompetensförsörjning och klimatsmart pendling.

Vi ser också potentialen i sjöfarten. Mälaren kan bära mer gods och avlasta både väg och järnväg. Men då krävs en ny Hjulstabro. Här måste staten gå före. Regionens besked är tydligt: vi vill se utredning, finansieringslösningar och mod att pröva även OPS-modeller.

Att Trafikverket vill ompröva objekt utan nytta är sunt. Men det får inte bli en ursäkt för att vänta. Västmanland har projekt mogna att genomföras snabbt. De måste prioriteras nu, inte om tio år. Trimningsåtgärder som ger omedelbara förbättringar för resenärer och företag kan inte skjutas på framtiden.

Vi liberaler är stolta över att regeringen tar ansvar för infrastrukturen. Vi är glada över att regionen får gehör för sina krav på nytta, pendlingsmöjligheter och försvarsförmåga. Men vi tänker inte luta oss tillbaka. Västmanland är hjärtat i Mellansveriges ekonomi och vi accepterar inte att vår roll reduceras till en fotnot i en nationell plan.

Det är nu besluten fattas. Vi liberaler kommer att driva på för dubbelspår, för Västerås bangård, för ny Hjulstabro och för de konkreta åtgärder som gör skillnad här och nu.
Regeringen har gett oss verktygen. Nu gäller det att använda dem, så att Västmanland fortsätter vara motorn som driver Sverige framåt.

Richard Fallqvist (L), regionråd och ledamot av regionala utvecklingsnämnden
Liane Blom (L), ersättare i kollektivtrafiknämnden


Det här är en debattartikel skriven av en läsare. Skribenten är fristående och eventuella åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer. Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020