Krönika
05:45 | 12 september 2021

Laddade pionjärer på väg

Rebecka Marklund skriver om en elektrifierad semesterresa.

Förra hösten bestämde vi oss för att byta fossilbilen mot en ren elbil. Eller ja, jag hade bestämt att vår nästa bil skulle vara en elbil.

Min man såg vissa andra egenskaper och funktioner som viktiga. Våra krav tycktes länge svåra att förena. Men så en dag dök den upp, bilen som hade allt, däck, ratt, drag och en räckvidd på över 400 km. Tiden gick, och dagen innan semesterresan till stugan utanför Umeå var bilen klar att hämtas.

Räckviddsångest, laddkrångel, otillräckligt utbyggd laddinfrastruktur som i sin tur kräver femtioelva olika abonnemang och betallösningar, allt sånt hade jag snappat upp i debatten. Men när vi körde iväg från bilaffären med ett litet lätt vinande ljud, var det ändå vetskapen om att vi numera har noll utsläpp under färd som var i fokus. Och när vi insåg att vi tar oss tur och retur Arboga-Stockholm utan att behöva ladda, släppte vi också blicken från displayen.

Kvällen före avfärd norrut kopplade vi in bilen till vår laddbox, på morgonen var den laddad och klar. Jag gillar att vara förberedd, och hade därför läst på om hur publik elbilsladdning funkar och laddat ner alla möjliga appar med olika leverantörer och en översikt över alla publika laddstolpar.

Första laddstoppet blev Gävle, alla var hungriga och i appen såg vi en ledig snabbladdare utanför ett matställe. Vi började prata med en småbarnsfamilj som just hade laddat färdigt sin elbil. Precis som oss kände de sig som pionjärer. Trots allt är knappt 2 procent av alla fordon som rullar i Sverige en ren elbil.

När det var vår tur att ladda gick det dock inte lika bra som för familjen innan, kontakten med bilen strulade. Men efter ett snabbt samtal till leverantören, vars telefonnummer stod på laddstolpen, startade kundtjänst-killen laddningen manuellt.

Magi.

Inga bilar är ”bra för miljön”, de påverkar bara mer eller mindre

Resten av resan, totalt 150 mil tur och retur, gick hur bra som helst. Vi passade på att ladda när vi själva behövde fylla på vår egen energi eller rasta benen. Ställen som inte hade laddstolpar fick därför inte vårt besök.

Väl framme i stugan var allt sig likt. Det enkla livet, fiske, hjortronplockning, bada i sjön. Allt det där som jag vill att mina barn, och deras barn och alla andra som växer upp nu, ska kunna njuta av även i framtiden.

Enligt en studie är elbilen ett bättre alternativ för miljön jämfört med en bensinbil i 95 procent av världens länder.

Men oavsett fordon krävs det råvaror, i elfordonens fall även begränsade metaller. Dessutom går det åt mycket energi vid produktion, användning och återvinning. I Sverige har vi förvisso mycket låg andel fossila utsläpp från elproduktionen, vilket ger minskade utsläpp i hela kedjan. Men inga bilar är ”bra för miljön”, de påverkar bara mer eller mindre. För att kraftigt få ner utsläppen snabbt behöver vi också ändra våra beteenden.

För handen på hjärtat, hur ofta tar du inte bilen korta sträckor? Du är inte ensam, i tätorter är runt 80 procent av bilresorna under 3-4 km. Gamla vanor är svåra att bryta och allt som oftast tycker vi bilen underlättar våra liv.

Dessutom är vi människor lata av naturen, efter den där långa tiden på savannen när vi behövde spara energi för att överleva. Men idag medför vår bekväma livsstil stora nackdelar.

I tätorter är runt 80 procent av bilresorna under 3-4 km

Så hur bra det än känns för mitt klimatsamvete att åka elbil, kan det inte mäta sig med tillfredsställelsen av att ta cykeln vart jag än ska i stan.

Jag gör inte bara en insats för klimatet, jag tar mig runt snabbare, jag får frisk luft och hinner med den där vardagsmotionen som inga timmar i gymmet kan ersätta. Och jag mår så mycket bättre.

Nu är det hög tid att ställa om och inse att de vanor vi förändrar och de beslut vi gör idag, gör skillnad.

Det gäller bara att hitta sin inre drivkraft, bryta invanda hjulspår och tänka ett snäpp utanför (ladd)boxen.


VECKANS…

[+] Att Tesla snart öppnar upp sina laddstolpar för alla elbilsmärken.

[–] Avsaknaden av ett enhetligt betalningssystem för laddning.


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-