Krönika
17:57 | 18 juni 2021

På räls genom Europa

Rebecka Marklund skriver om ett härligt sätt att resa.

För två år sen reste jag och familjen utomlands på semester för första gången. Eller, vi har varit utomlands tidigare. Men då snarare flugit från plats A till plats B, sett oss omkring, och sen åkt hem.

Den här utlandsresan däremot, hade varken en riktig början eller ett tydligt slut. Hela resan var en del av målet.

En solig julidag stod vi på perrongen i Arboga, på samma ställe där jag brukade hoppa på morgontåget till jobbet i Eskilstuna. Men denna morgon var siktet inställt på Köpenhamn. Med interrail-kortet i handen fick biljettkontrollanten veta att vi minsann skulle vidare till kontinenten. Smaka på ordet. Så exotiskt.

Några timmar senare bjöd Köpenhamn på en regntung himmel och ett helt folktomt Tivoli med noll köer, till barnens stora lycka.

Dagen därpå gick färden vidare mot Hamburg. Vilket jag nu lärt mig ligger ett ”stenkast” från Danmarks huvudstad, med norrlandsmått mätt, och dessutom är en knutpunkt för vidare tågresor till i princip hela Europa.

En middag och en långpromenad senare var det dags att stiga på nattåget till Innsbruck. Ombordpersonalen välkomnade oss och meddelade att de fanns tillgängliga hela natten. Innan läggdags gick de runt och tog upp vår frukostbeställning. På morgonen kom frukosten på utsatt tid och lagom till den var uppäten rullade vi in i ett soligt Innsbruck.

Väl framme i Österrike gick vi direkt till linbanan och intog Alperna. Nu befann vi oss plötsligt på en alptopp med magisk utsikt, tuggandes på en bretzel och kramandes snö. Det svindlade, på flera sätt.

Var det såhär han kände sig, den där Phileas Fogg?

Att besöka en tågstation i Europa kräver gott om tid. Inte för att de är stora och oöverskådliga. Utan för att de erbjuder ett fantastiskt utbud att köpa med sig som färdkost. De är som saluhallar, fyllda med mer eller mindre nyttigheter. Är man en matglad familj tar det tid att välja.

Via Brennerpasset och Sound of music-vyn utanför fönstret gick tågresan vidare i riktning mot Gardasjön. Dit går det inga tåg ända fram, så en spännande lokalbussresa senare tumlade vi ut i vår lilla by intill sjön.

”Så värt det känns att vara här, när vi nu rest så långt för att komma hit” sa maken.

Ja, vilken expedition! Var det såhär han kände sig, den där Phileas Fogg? undrade vi.

En knapp vecka senare var det dags att plocka fram kollektivtrafik-skillsen igen och ta lokalbussen till Verona. Romeo och Julia, antikens och amfiteaterns stad. Magisk plats. Magisk värme.

Efter några dagar vände vi norrut, men vår resa fortsatte. Drygt fem timmar efter att vi klivit på tåget i ett varmt Verona klev vi av i ett ljummet München, och hade skaffat oss en mängd nya erfarenheter på vägen. Som att det finns bättre tillfällen att gå på toaletten än när tåget gör ett kort stopp vid gränsen mellan Italien och Österrike, om man vill undvika en inspektion av gränspolisen.

Det var en helt fantastisk resa. Jag och min man kände oss unga och äventyrliga.

München bjöd på allt. Biergarten, Olympiastadion, fotbollsarenor, festivaler och lummiga parker. Ett sista stopp i Hamburg bjöd på hamburgare, världsarv och Reeperbahn. Med tåg hinner man se mycket på kort tid. Morgonen därpå steg vi på tåget i Hamburg och på kvällen klev vi ut på perrongen i Arboga, där resan börjat ca två veckor tidigare.

Det var en helt fantastisk resa. Jag och min man kände oss unga och äventyrliga. Hela familjen fick en lektion i historia och geografi och en massa ny kunskap om allt vi människor har gemensamt med varandra, över nationsgränser.

Det har gått tåg till Europa sen 1800-talet. Men vi hade tidigare inte haft i åtanke att utlandsresor kunde ske med tåg.

När vi drabbades av insikten om att våra semesterresor bidragit till en stor del av problemen när det kommer till klimatförändringarna, känns det självklart att numera vilja vara en del av lösningen.

Nästa utlandsresa? Tja, när den än blir av, så går den dit tågen går. Kanske Kroatien, Portugal eller Skottland?


VECKANS…

[+] Tågresor står för 0,4 procent av utsläppen från transporterna i EU.

[–] Flygresor står för 13 procent av utsläppen från transporterna i EU.

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-