Nu ska regionen fråga medarbetare om våld i nära relation
Målet är att tidigare kunna upptäcka utsatthet och erbjuda stöd till de anställda.
Målet är att tidigare kunna upptäcka utsatthet och erbjuda stöd till de anställda.
Region Västmanland kommer framöver att ställa frågor om våld i nära relationer till samtliga medarbetare i samband med medarbetarsamtal. Syftet är att tidigare kunna uppmärksamma medarbetare som behöver stöd eller arbetsanpassningar på grund av sin situation.
Enligt ett pressmeddelande från regionen kan våld i nära relationer få allvarliga konsekvenser för både fysisk och psykisk hälsa, återhämtning och arbetsförmåga. Samtidigt är det många som inte berättar om sin utsatthet på egen hand.
– Våld i nära relation är ett mycket allvarligt samhällsproblem. I Region Västmanland arbetar vi redan hårt med att upptäcka och stödja när detta händer våra patienter. Nu tar vi ett ytterligare steg i kampen mot våldet och ställer frågor till våra egna medarbetare, säger Stephanie Bruksgård (M), regionråd med ansvar för personal.
De nya frågorna ska ställas till alla medarbetare på samma sätt. Det är frivilligt att svara och varje medarbetare avgör själv hur mycket den vill berätta.
Regionens HR-direktör Annika Tjernström betonar att arbetsplatsen kan spela en viktig roll för personer som lever med våld.
– Genom att ställa frågan till alla skapar vi en öppning för den som vill berätta och gör det möjligt att erbjuda stöd eller arbetsanpassningar tidigare, säger hon.
Cheferna får utbildning, stödmaterial och möjlighet till rådgivning för att kunna hantera frågorna. Deras uppdrag är inte att utreda vad som har hänt, utan att bidra till en trygg arbetssituation och informera om vilket stöd som finns.
Även medarbetare som utövar våld ska kunna få stöd och delta i insatser, i vissa fall även under arbetstid. Initiativet är en del av regionens arbete för att skapa en tryggare arbetsmiljö och förebygga konsekvenserna av våld i nära relationer.