Vätgasfabriken splittrar Köping
Inbördeskrig eller lokalderby?
Inbördeskrig eller lokalderby?
Magazin24 fortsätter den omfattande granskningen av Plagazi/Köping Hydrogen Park och den tänkta vätgasfabriken. I kommunens senaste yttranden till Mark- och miljödomstolen noterar vi tung kritik och många frågetecken.
Köping Hydrogen Park AB ägs till 100 procent av Plagazi AB. I ansökan om miljötillstånd hos Mark-och miljödomstolen beskrivs vätgasfabriken som ett gemensamt projekt mellan Köpings kommun/Västra Mälardalens Energi & Miljö AB och Plagazi AB.
Det finns inget folkligt stöd bland köpingsborna för en vätgasfabrik på Sjötullen, nära två bostadsområden och nära Yara. Däremot finns många folkliga protester, till exempel bland de boende på Mälartorget och på Malmön.
Vem vill bo nära en vätgasfabrik, med risk för explosion, när man redan bor nära en fabrik som tillverkar sprängmedlet ammoniumnitrat? Även Yara har protesterat och pekat på risken för dominoeffekter.
Samtidigt som det folkliga stödet är noll, zero, nada finns en liten grupp politiker som driver projektet. Gruppen har i flera år haft regelbundna möten med Plagazi, som vill bygga en vätgasfabrik i Köping under namnet Köping Hydrogen Park.
Dessa möten finns inte dokumenterade i offentliga protokoll. Inga politiska beslut i någon nämnd eller i fullmäktige finns för att fabriken skall anläggas. Projektet drivs ’utomparlamentariskt’.
I styrgruppen för Plagazi/Köping Hydrogen Park ingår idag Per Ågren (S), Ola Saaw (M) och Christer Nordling, vd i Västra Mälardalens Energi & Miljö AB, VME.
Styrgruppen hoppas på spillvärme in i Köpings fjärrvärmesystem, nya jobb och grön vätgas. Grön vätgas förutsätter energi från sol, vind och vatten, inte från förgasat avfall. Det har Naturvårdsverket, Energimyndigheten med flera konstaterat vid avslag på samtliga bidragsansökningar från Plagazi/Köping Hydrogen Park.
Projektet splittrar politiken i Köping. S säger ja, M är splittrade. SD, L och Vanligt Folk säger nej till en lokalisering på Sjötullen i inlägg i Magazin24. MP säger nej till en vätgasfabrik, oavsett placering, som framställer brun vätgas av förgasat avfall. KD, som ingår i styret, är kritiskt till vätgasfabriken. V och C i styret vill avvakta Mark- och miljödomstolens yttrande om miljötillstånd.
Samhällsbyggnadsnämnden och dess förvaltning har i flera år varit överkörda och inte haft inblick i projektet, än mindre fått ta fram underlag för politiska beslut. Således saknas till exempel en markanvisning liksom också ett markupplåtelseavtal.
Ola Saaw (M) var ordförande i samhällsbyggnadsnämnden 2018–2022. I nämndprotokollen för denna period saknas dokumentation om att ordföranden över huvud taget informerat sin nämnd om Plagaziprojektet och arbetet i styrgruppen.
Plagazi/VME/Köpings kommun har anlitat konsultföretaget Wescon i Västerås, 30 anställda, att ”kratta i manegen”. Wescon har tagit fram ett underlag för att Mark-och miljödomstolen skall säga ”ja” till Köping Hydrogen Parks ansökan om miljötillstånd. Samhällsbyggnadsförvaltningen har anlitat WSP, ett internationellt konsultföretag med 67 000 medarbetare över hela världen, för att kritiskt granska Wescons konsultrapporter. WSP:s tyngsta kritik är att riskbedömningen gjorts på för låg nivå med för få kriterier. Projektet kräver en riskanalys på högsta nivå (QRA), fastslår WSP.
I båda fallen har Köpings skattebetalare stått för konsultkostnaderna.
Mark- och miljödomstolen har i slutet på december fått in två yttranden från Köpings kommun, framtagna av olika enheter inom Samhällsbyggnadsförvaltningen. Den ena från Mark- och exploateringsenheten och den andra från Miljöenheten. Båda innehåller många frågetecken och tung kritik gällande risk, planenlighet, lokalisering, ekonomisk säkerhet, bullernivåer i Ekbackens naturområde, verkställighet och igångsättningstid.
Yttrandena är föredragna och beslutade i Kommunstyrelsen respektive Samhällsbyggnadsnämnden, före inskick till Mark-och miljödomstolen.
I detaljplanen för Sjötullen talas om industriverksamhet. I Boverkets allmänna upplysningar framgår:
”Att detaljplanen medger industri innebär inte automatiskt att det kan lokaliseras en Sevesoverksamhet. Särskilt inte om det kan uppstå dominoeffekter.”
Vidare upplyser Boverket: ”Oavsett vad som framgår av planen vad gäller syfte, ändamål och planbestämmelser….får inte byggnadsverk innebära en fara för människors hälsa och säkerhet. I sådana fall måste kommunen vägra bygglov oavsett tillåten planbeteckning.”
Detta har Miljöenheten tagit hänsyn till i sitt yttrande och konstaterar ”att detaljplanen ger inget stöd för bedömningen om marken är lämplig för en lokalisering av denna typ av Sevesoanläggning.”
Om riskbedömningen säger Miljöenheten:
”Sammantaget anser samhällsbyggnadsförvaltningen att det saknas beskrivning av konsekvenser för människors hälsa/personskador på grund av olika olycksscenarier som kan inträffa, både vid anläggningen och vid transporter av farligt gods. Mot bakgrund av ovanstående anser samhällsbyggnadsförvaltningen att en etablering av en Sevesoanläggning kan ifrågasättas utifrån de handlingar som finns i ärendet.”
Plagazi AB/Köping Hydrogen Park säger abolut nej till ekonomiska säkerheter. Detta kräver Samhällsbyggnadsförvaltningen:
”Ekonomiska säkerheter i samband med miljöfarlig verksamhet syftar till att skydda samhället från att behöva stå för kostnaden för efterbehandling om den ansvariga verksamhetsutövaren försätts i konkurs eller inte kan fullgöra sina skyldigheter… Samhällsbyggnadsförvaltningen ser det som helt i linje med gällande lagstiftning att ekonomisk säkerhet ställs på verksamheten.”
I yttrandet från Mark- och exploateringsenheten pekar man också på riskfaktorerna och skriver, att om allt återstående ’riskutrymme’ tas i anspråk av vätgasfabriken kan det ”omöjliggöra för andra företag att etableras, expandera och utvecklas.”
I slutsatsen läser vi:
”Sammantaget innebär de ännu outredda frågorna, främst kring logistik och risker och vad det betyder för näringslivet i övrigt, att kommunen i dagsläget är osäker på om etableringen är genomförbar på denna plats.”
Uppförsbacken för Plagazi/Köpings Hydrogen Park tycks bli brantare. När Mark- och miljödomstolen kommer med ett utslag är inte känt. Handlingarna är omfattande. Frågeställningarna att beakta för domstolen är många.
Att olika delar av Köpings kommun drar åt olika håll i projektet är anmärkningsvärt. Köpings kommun är del i en ansökan om miljötillstånd för Köping Hydrogen Park, liksom också det kommunala bolaget VME. Detta samtidigt som Köpings kommun i yttranden från Kommunstyrelsen och Samhällsbyggnadsnämnden ifrågasätter och kritiserar hela projektet.
Om detta skall kallas ”inbördeskrig” eller ”lokalderby” är en smaksak.