De hemliga avgångsvederlagen
Magazin24 har nu fått svar från Barn- och utbildningsnämnden i Kungsörs kommun.
Magazin24 har nu fått svar från Barn- och utbildningsnämnden i Kungsörs kommun.
Uppföljning av tidigare granskning.
Ett stort antal avgångsvederlag har fattats sedan 2023 – åtta överenskommelser i socialnämnden, två i Barn- och utbildningsnämnden och ett i kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsens beslut att avsluta kommundirektör Anders Mebius anställning fattades på vaga grunder som ett brådskande ordförandebeslut av kommunstyrelsens ordförande. Någon skriftlig dokumentation presenterades inte före beslutet.
Vi summerar överenskommelserna till 3,5 miljoner kronor i kostnader för skattebetalarna.
Besluten har i de flesta fall inte återanmälts till ansvarig nämnd, trots att de är så kallade delegationsbeslut som fattats i nämndens ställe. Besluten och kostnaden har därför varit okända för flera av de ledamöter som borde ha fattat besluten från början.
Den överenskommelse som tecknades med Kung Karls skolas rektor den 4 juli, återanmäldes inte som ett delegationsbeslut utan som en informationspunkt. Rektorn sades ha sagt upp sig själv.
Här är de frågor vi ställt till kommunalrådet Mikael Peterson, Linda Söder Jonsson, ordförande i Socialnämnden, och Marie Junttila, (S), ordförande i Barn- och utbildningsnämnden. Vi har ställt frågorna individuellt. De har valt att svara tillsammans. Vi presenterar deras svar i dess helhet:
Kände du/ni till överenskommelserna som tecknats? Vilka politiker/tjänstemän har enats om besluten?
– Vid överenskommelser som dessa är HR inblandade i processen och vi har fått information. Överenskommelser träffas mellan chef och arbetstagare och är därför inte att jämställa med beslut om uppsägning – det är något helt annat. Därför är detta inte ett delegationsbeslut. Förvaltningschef har rätt att bestämma summan i samverkan med HR, det är det enda som är delegerat.
Anser du/ni att det är förenligt med kommunallagen att delegationsbeslut som avgångsvederlag inte återanmäls till ansvarig nämnd?
– Summan får vi återrapporterad genom ekonomiska uppföljningar.
Hur kan avgångsvederlag för 3,5 miljoner kronor i Socialförvaltningen, Barn- och utbildningsförvaltningen samt i kommunledningen inte finnas diarieförda i kommunens diarium?
– Överenskommelser finns inte diarieförda i kommunens diarium men hålls ordnade i respektive personakt i enlighet med krav på att ha allmänna handlingar i ordnad form. Helt normalt och det finns inget krav på att det måste finnas i det centrala diariet (vi har många ärenden kring personer/elever/brukare i socialtjänsten som inte finns i det centrala diariet, utan i andra system.)
Ni har fått synpunkter från KPMG och lekmannarevisorerna gällande delegationsbeslut och delegationsordningarna. Vilka åtgärder har vidtagits sedan dess?
– Svar på revisionsrapporten beslutades i kommunstyrelsen 2024–12–09. De få åtgärder som föreslogs i tjänstepersonernas svar är vidtagna. Revisionen skrev själva att ”deras samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen och nämnderna i allt väsentligt säkerställt ändamålsenliga och rättssäkra rutiner för delegationsbeslut samt att delegationsordningarna är upprättade enligt kommunallagens bestämmelser”. De rekommendationer som gavs var alltså inte utifrån konstaterade brister. Vi har ändå valt att göra små justeringar.
Är det rimligt att en ensam tjänsteman kan fatta kostsamma beslut utan att diarieföra dem?
– Vi ska inte blanda ihop chefers budgetansvar och diarieföring. I allt väsentligt så beslutas den årliga budgeten som sig bör i kommunfullmäktige, chefer har sedan en ram att hålla sig till. Kommunens politiskt beslutade och behandlade budget finns självklart i diariet. Likväl som ekonomiska uppföljningar. I sådana fall där beslut tas så är HR med i denna process, så det är inte en enskild tjänsteman som fattar detta beslut.
Ska delegationsbeslut om avgångsvederlag återanmälas till ansvarig nämnd/styrelse?
– Enligt kommunens gällande delegationsordningar behöver inte beslut om avgångsvederlag återanmälas till berörd nämnd/styrelse. Nämnden/styrelsen beslutar själv i vilken utsträckning delegationsbeslut som har fattats ska anmälas till nämnden eller inte, framgår av kommunallagen 6 kap 40 §.
Ska delegationsbesluten diarieföras i kommunens diarium?
– Alla delegationsbeslut som framgår av gällande delegationsordningar ska diarieföras.
Hur följer ni upp att de synpunkter ni hade gällande delegationsordningar och delegationsbeslut i september 2024 åtgärdas?
– Alla granskningar som vi revisorer utför följs upp efter en viss tid (ett till tre år) beroende på vad som framkommit i rapporten. Vi revisorer i Kungsörs kommun har även som praxis att under det sista året i mandatperioden följa upp samtliga genomförda granskningar som utförts under mandatperioden. Denna uppföljning dokumenteras och lämnas till nämnderna/styrelsen/KF efter avslutat granskning. Vi har även löpande träffar med nämndernas/styrelsen/KF presidier där vi diskuterar aktuella frågor och ställer frågor om hur arbetet går utifrån de rekommendationer vi ger i de olika rapporterna.
Vad händer när ansvar och insyn ersätts av tystnadskultur?
Kommunallagen (2017:725) kräver att alla beslut som fattas på delegation ska återrapporteras till den nämnd som delegerat rätten (6 kap. 38–40 §§). Syftet är att säkerställa politisk kontroll och demokratisk insyn.
När avgångsvederlag på hundratusentals kronor inte återanmäls, saknas politisk förankring.
Alla beslut får inte delegeras enligt lagen. Ärenden av principiell vikt som har ekonomisk betydelse ska fattas av nämnderna. Att en förvaltningschef eller HR-funktion sluter avtal som kostar flera hundratusen kronor per fall kan därför stå i strid med lagens grundprinciper om ansvarsfördelning.
Det är kommunstyrelsen och nämnderna – inte tjänstemän – som representerar kommunen som arbetsgivare.
Enligt offentlighets- och sekretesslagen ska allmänna handlingar registreras när de upprättas.
När avgångsvederlagen i stället placeras i personakter innebär det att de inte är sökbara för allmänheten. Det bryter mot offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen, som ska garantera medborgarna rätt till insyn.
JO har tidigare slagit fast att överenskommelser om avslutade anställningar inte är sekretessbelagda – eftersom de gäller användningen av offentliga medel.
Kommunrevisionens uppdrag är att granska laglighet, ändamålsenlighet och ekonomi.
När beslut inte diarieförs eller återanmäls förlorar revisionen möjligheten att utöva sin kontroll. Kommunens kontrollsystem sätts ur funktion och medborgarna kan inte längre kan följa hur skattemedlen används.
I Kungsör, liksom i flera andra kommuner, har ”överenskommelser” blivit en metod för att undvika konflikter. När överenskommelser träffas utan insyn och dokumentation uppstår ett demokratiskt tomrum.
Beslutsfattandet flyttar från de folkvalda nämnderna till enskilda tjänstemän inom förvaltningen. Makten förskjuts från de företrädare vi har valt till förvaltningarnas administration.
Kommunallagen (2017:725)
• 6 kap. 38–40 §§: Beslut som fattas på delegation ska återrapporteras till nämnden.
• 12 kap. 1 §: Revisionen ska granska laglighet, ändamålsenlighet och ekonomi i verksamheten.
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
• 5 kap. 1 §: Myndigheter ska registrera (diarieföra) allmänna handlingar när de upprättas eller inkommer.
• 2 kap. TF: Offentlighetsprincipen ger alla rätt att ta del av offentliga handlingar.
JO-principer (JO 2005/06 s. 271 m.fl.)
• Överenskommelser om avslutade anställningar i offentlig sektor omfattas inte av sekretess.
• Handlingar som reglerar ekonomiska åtaganden måste diarieföras och vara tillgängliga för insyn.