VIP-platser för elbilsägare?
Många bilar parkerade på laddplats men endast en bil som laddar. En vanlig syn på Tunadalsparkeringen.
Många bilar parkerade på laddplats men endast en bil som laddar. En vanlig syn på Tunadalsparkeringen.
Som nybliven elbilsägare behövde jag kolla upp laddstationerna i stan. Det mest förvånande var inte var de finns – utan hur de används. Eller snarare: inte används.
På Tunadalsparkeringen i Köping finns tio laddplatser – och de ligger allra närmast stadskärnan. Perfekta platser för den som vill ha nära till butiker och kontor. Men även den som inte har något som helst laddbehov är välkommen att stå där – så länge fordonet är laddbart.
Och ja, det stämmer. Du behöver inte ladda bilen för att få stå på en laddplats. Det bekräftar Joshua Bender, gatu- och parkchef på VME:
– Ett laddfordon behöver inte laddas för att få stannas eller parkeras på laddplatsen. Det är i enlighet med Trafikförordningen, som inte kräver pågående laddning, skriver han i ett mejlsvar.

Joshua fortsätter:
– Fordon som inte är laddfordon får inte parkeras på dessa platser. De har rätt att stanna tillfälligt för på- eller avstigning, men inget annat.
Det finns olika typer av laddstationer. Parkeringar med p-skiva, där bilen bara får stå i två timmar, har snabbladdning, annars skulle det inte fungera. En sådan snabbladdning kan ta 20–40 minuter, beroende på bil.
Det finns även laddstationer med långsam laddning. Priset är lägre, men laddningen kan ta tre till fyra timmar.
På Tunadalsparkeringen får man parkera i 24 timmar och ingen p-skiva krävs, så där är det lämpligt med långsamma laddstationer.
Av tekniska skäl har nyttjanderättshavaren velat placera laddstationerna nära sina transformatorstationer, vilket för Tunadalsparkeringen då blir platserna närmast centrum. De ”bästa” platserna, om man så vill.
Jag parkerar min elbil på Tunadalsparkeringen och promenerar sedan in till kontoret på Stora gatan. Då passerar jag laddstationerna, och efter en tid var det något som väckte min uppmärksamhet. Det var alltid samma bilar som stod parkerade på platserna närmast centrum. Och de hade aldrig någon laddsladd ansluten.
Min nyfikenhet tilltog…
Eftersom det är långsam laddning på Tunadalsparkeringen syns det under många timmar om en bil laddar eller inte.
Jag började titta till parkeringen flera gånger om dagen. Jag såg den på morgonen när jag anlände till jobbet. Sen tog jag en titt på lunchen, och ytterligare en på eftermiddagen när jag gick hem.
Samma bilar stod kvar utan laddsladd, dag efter dag i en månad. Till slut är det tydligt att de här parkeringsplatserna fungerar som VIP-platser för elbilsägare.
En undersökning av bilarnas registreringsnummer visar att det till största delen är företagsbilar som står parkerade på laddplatserna utan att ladda.
Joshua Bender kommenterar detta så här:
– Jag tror att det återspeglar hur ägandet av laddbara fordon ser ut i samhället i stort. Enligt en källa är företagsleasing den vanligaste ägarformen för laddbara personbilar.
Vid min egen undersökning, som pågått en månad, har samma företagsbilar i stort sett dagligen parkerats på dessa platser, utan att ladda. Bland annat en vit Tesla och en mörk Porsche, båda registrerade på företag, som står parkerade hela arbetsdagar utan inkopplad laddsladd.
En morgon anlände föraren med den vita Teslan för att parkera samtidigt som jag passerade platsen. Det här är vid niosnåret, då de flesta redan anlänt, så det är endast jag på platsen. Den vita Teslan passerar mig, och de lediga platserna längst fram, rundar dem för att sedan parkera en bra bit in på parkeringen.
Det var märkligt.
Den enda gång jag sett bilen anlända valde föraren att parkera längre in på parkeringen istället.
Så ”boven” blev ertappad under pågående gärning. Men det finns ingen bov att ertappa, för laddfordon får parkeras på platserna oavsett om de laddas eller ej.
Den moraliska aspekten av att uppta en laddningsplats som någon annan kan behöva har blivit det som intresserar mig mest.
Gissningsvis känner inte föraren av den vita Teslan till lagen och har samma moraliska betänkligheter över att uppta en laddningsplats i onödan, eftersom hen inte ville parkera där när jag såg på.
Men det är alltså inte brottsligt att blockera laddstationen med ett laddfordon. Även om det sker dag efter dag och vecka efter vecka. Men det blir ett slags missbruk av en resurs som är tänkt att vara till för andra behövande.