Lukas på Hästens redo att ta över
Om företaget, Köping och familjen Ryde.
Om företaget, Köping och familjen Ryde.
Magazin24 har träffat Lukas Ryde, sjätte generationen i Hästens ägarfamilj.
Familjeföretagens historia är kantad av många misslyckanden och en del superframgångar.
Ett vanligt uttryck bland dem som studerar familjeföretag är ”tredjegenerationssyndromet.” Förvärva, ärva, fördärva. Inte sällan går allt fel i den tredje generationen och företaget går i konkurs.
Det finns förstås undantag.
Familjen Bonnier, med alla sina tidningar och bokförlag, är i dag på väg in i sjunde generationen.
Familjen Wallenberg, med fötter och rötter i bank, finans och tung industri, är på väg in i sjätte generationen.
Familjen Ryde i Köping, med Hästens sängar som familjeklenod, är också på väg in i sjätte generationen. Det som en gång började med sadlar och seldon har blivit ett internationellt företag inom sängbranschen, med ett varumärke som utstrålar absolut kvalitet och absolut exklusivitet.
Jan Ryde i femte generationen är 62 år och har börjat tänka på att dra sig tillbaka om några år. Näst äldste sonen, av fyra, Lukas, förbereder sig på olika sätt för att ta över, den dagen då pappa vill lämna över familjens stafettpinne.
Allting började med Pehr Adolf Janson i första generation. Han blev moderlös vid nio års ålder.
Fadern, Johan, påminde ständigt sina sju barn: ”Jag vill att ni skall bli bättre än jag. Jag vill att ni skall lära er att bemästra ett yrke som gör att ni kan ge folk någonting de behöver. Och genom att ni gör det, alltid kan ta hand om dem ni älskar.”
Den 22 mars 1852 får Pehr Adolf diplom som sadelmakarmästare av Sveriges kung. Sadlar, seldon, tagelmadrasser och lädervaror ingick i yrket. Precision, snabbhet och kvalitet blev Pehr Adolfs ledstjärnor.
I andra generationen möter vi Per Thure Janson. Han för familjens mästartradition vidare. Han tar över sadelmakeriet 1885 och anpassar verksamheten till nya tider. Under första världskriget kom bilarna till Sverige. Då valde Pehr Thure att fokusera på madrasser, säten och kuddar av tagel. Verksamheten bedrivs i Hed utanför Köping.
David Stefanus Janson i tredje generationen förstod att när bilarna blev fler, skulle hästarna bli färre. Därför bestämde han 1917, när han var 25 år gammal, att tillverka allt fler sängar.
Hästens logotyp ritades av kusinen Paul Janson under sommaren 1917 och inregistrerades som varumärke 1935. När familjeföretaget flyttade till Köping 1925 blev namnet Nya Tagelspinneriet. Året därpå började han tillverka täcken och kuddar av finaste dun.
Hundra år gammal som sängtillverkare blev Hästens Kunglig Hovleverantör 1952. Året därpå besökte kung Gustav VI Adolf fabriken.
I fjärde generationen kom den första kvinnan, Solveig, in i bilden. Hon var dotter till David Stefan Janson. Till en början arbetade Solveig som ekonomiansvarig under många år under 50-talet. 1963 tog hon över verksamheten tillsammans med sin man, Jack Ryde.
Tillverkning av möbler, säten och ryggkuddar expanderar. Jack ville skapa ett förstklassigt mönster som symbol för varumärket. Därför designade han 1978 den blåvita rutan. Många tvivlade men rutan blev en succé
Jan Ryde blev den femte generationen i ägarfamiljen av familjeklenoden Hästens – och den affärsmässigt mest framgångsrike. Han var först tveksam att börja i familjeföretaget, såg det som lite av nepotism. Han började därför en akademisk karriär. Jan har varit verksam i bolaget sedan 1988. Försäljningen överstiger i dag 1 miljard kronor.
Jag samtalar med Lukas Ryde i Hästens anläggning i Köping, som rymmer både fabrik och kontor. Vi sitter på andra våningen, bakom de stora fönstren som är synliga från Nya Hamnvägen, i det vackra huset som Ralph Erskine ritade och som fått ikonstatus bland arkitekter. En vacker bakgrundsmusik bildar ljudkuliss vid vårt samtal.

Lukas är född och uppvuxen i Köping. Först i lägenhet, sedan i villa på Arbmans väg. Han är 32 år och näst äldst i en brödraskara på fyra bröder.
Som barn gick han i simning och karate, som lite äldre gick han på taekwondo. Men han var aldrig riktigt idrottsintresserad.
– I skolan var matematik mitt favoritämne. Det var bra hemma i familjen. I skolan så fanns det såklart de som mobbades, vissa barn var mer utsatta än andra.
Lukas gick i S:t Olovsskolan första till femte klass, högstadiet på Karlbergsskolan, gymnasiet på Ullvi.
– På gymnasiet gick jag på naturvetenskaplig linje, med särskild inriktning på matematik och datavetenskap.
Fördelar och nackdelar med att vara storebror?
– Inga nackdelar, fördelar att man har syskon.
När blev du medveten om att du var sjätte generation i familjen Ryde och att du förväntades ta över familjeföretaget Hästens?
– När jag var omkring 19 år, kan förefalla lite sent, men så var det.
Hur kändes det?
– Lugnt. Jag läste 2005 års katalog och vår familjehistoria, som den beskrevs där. Efter studenten ville jag inte plugga vidare direkt. Jobbade på Hästens under ett år. Först arbetade jag i produktionen, sedan som marknadsassistent med olika uppgifter på marknadsavdelningen. Sedan började jag läsa till civilekonom i Luleå, hoppade av, fortsatte att läsa industriell ekonomi i Sundsvall, hoppade av, läste vidare i Linköping. Allt mer arbete på Hästens. Sedan första juli 2021 har jag titeln Creative Director.
Vad gör du i den befattningen?
– Jag är projektledare i kreativa produktioner, i hela värdekedjan. Fotoproduktioner, videoproduktioner, från idé och koncept till upphandling av rätt leverantörer av dessa tjänster. Jag leder också grafiska designers som arbetar på Hästens.
Det måste vara en dröm för varje kreatör i reklamens värld att få arbeta med varumärket Hästens?
– Ja, så är det, till 100 procent. Därför är det så viktigt att vi gör det vi gör väldigt bra. Med vår nya katalog så blir det ju mycket mer content, text och bilder, att visa upp och sälja in så att de bästa personerna i världen skall vilja arbeta med Hästens. Vi vill arbeta med de bästa fotograferna och många av de bästa personerna som ingår i en reklamproduktion för att göra just det här. En dröm. En fantastisk möjlighet. Ja, 100 procent.
Produkten är budskapet, brukar man säga. Men fastän ni har en förstklassig produkt säljer den inte sig själv?
– Nej, och just för att vi har marknadens bästa produkter så måste vi ha de bästa bilderna, de bästa filmerna, för att visa upp och marknadsföra våra excellenta produkter.
Är ni i sängbranschen eller är ni i lyxbranschen?
– Vi är i båda branscherna samtidigt. Vi gör sängar i prisklasser som är tillgängliga för hyfsat många kvalitetsmedvetna personer. Sen gör vi också lyxprodukter som är intressanta för målgruppen som både söker kvalitet och lyx. Vår säng Grand Vividus som dubbelsäng kostar 6 500 000 kronor.
Och det är i huvudsak rika araber, amerikaner och kineser som köper en Grand Vividus?
– Ja, kanske. Men vi säljer till rika människor i hela världen.

Hur förbereder du dig, mänskligt och professionellt, för att bli sjätte generationen i familjen Ryde, som äger och driver Hästens?
— Du måste ha en vision för vad du vill förverkliga, vad du vill skapa. Det handlar om att hela tiden höja kvaliteten och göra det lite fortare. Då får man fråga sig vilken hjälp man behöver för att göra allt detta. Vilka medarbetare? Vilka roller skall de spela?
Är det svårt att hitta rätt nyckelpersoner i Köping?
– Det är en bra fråga. För vi vill ha A-spelare. Vi vill rekrytera de bästa. Pappa Jan har rekryterat många personer från Köping. Så de går att hitta. Vi vill att de vi rekryterar skall stanna hos oss i minst tio år, gärna längre. Därför investerar vi mycket i lärande och personlig utveckling i våra medarbetare. Vi hittar också flera duktiga medarbetare i Västerås och Stockholmstrakten. Vissa medarbetare kommer från andra länder.
Vilken Hästen-säng sover du själv i?
– I dag sover jag i en 2000T. I många år sov jag i en Superia. Så jag vet att detta är en riktigt bra säng.
Är du själv mycket ute på mässor och sånt?
– Nej. Det är inte min grej att åka på mässor.
Hur kommer Artificiell Intelligens att förändra ert sätt att arbeta?
– Det har det redan gjort. Jag använder inte Google för att söka. Jag går in i AI-verktyget direkt. Det är också ett bra verktyg för att kolla av stavningar och förbättra en text. Jag använder inte ordboksappen längre.
Har AI förändrat produktionen i fabriken?
– Nej, inte än.
Din egen känsla för Köping i dag?
– Jag trivs bra i Köping. Nära till arbetet. Mycket natur. Många skogar. Jag tycker om lugnet. Storstäder har inte den här typen av lugn.
När du ska åka och roa dig i en större stad, vart åker du helst då?
–Då åker jag till Stockholm, tveklöst. I Stockholm finns många ställen att roa sig på, och jag hittar god mat överallt.
Är arvet en gåva eller en börda? Du kanske hellre vill bli filmproducent?
– Jag tror att vi sätter en stor börda på oss själva som är fristående från vår arbetsbörda. Det finns två böcker skrivna av Tim S Grover. En heter Winning. En heter Relentless. Du måste sätta en hög standard på dig själv, så att ingen kan sätta en högre standard på dig än du själv gör.

Vilken samhällsroll vill du att Hästens ska spela?
– Vår främsta samhällsroll är att ta fram sängar så sömnen i världen förbättras. God sömn är grunden till så mycket annat. Hälsa, energi, harmoni. Sedan vill vi ju skapa arbetstillfällen och vara en god arbetsgivare där folk vill arbeta och stanna kvar, minst tio år, helst mycket längre. Hästens är inte bara familjeägt. Det är också ett ställe där flera familjer i flera generationer arbetar.
Familjen Bonnier är på väg in i sjunde generationen. Familjen Wallenberg och familjen Ryde är på väg in i sjätte generationen.
Hur länge kan denna obrutna familjekedja fortsätta framåt i tiden?
– Min vision är Hästens skall vara ett familjeföretag i tusen generationer, alltså i ytterligare 25 000–30 000 år. Jag förstår om det låter konstigt, men detta är min övertygelse. Det bästa man kan göra som förälder är att bygga upp sina barns självkänsla. Det finns en berättelse om en gås som lade guldägg. Tack vare att varje familjemedlem investerar sina guldägg så kan gåsen alltid tas om hand. Lära sina barn om företagande och att vara affärsmässig. Skapa en angelägenhet som hos varje generation att bevara historien, eftersom det är en dokumentation av tidigare generationen och svaret på vem du är.
Lukas gör en paus, fortsätter sedan:
– Du minns säkert Lejonkungen där Mufasas ande talar till sin son, ”Simba, remember who you are.” Genom att varje generation använder sig av framgångsfaktorer så kommer familjeföretaget en dag att befinna sig vid tusen generationer senare.