Verksamheten i Köping Rådhus AB
Medborgarkommentar till artikeln "Svidande kritik mot Köping Rådhus AB"
Medborgarkommentar till artikeln "Svidande kritik mot Köping Rådhus AB"
Moderbolaget Köping Rådhus AB till kommunens koncern bestående av de kommunala bolagen som döttrar har det inte gått att göra en revision på grund av avsaknad av handlingar enligt den av fullmäktige utsedda lekmannarevisorn trots att det ska ske enligt aktiebolagslagen, kommunallagen.
Lekmannarevisorn säger att han inte kan bedöma om bolagets verksamhet har skötts på ett ändamålsenligt sätt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Varför leker politiken i Köping näringsliv genom sin bolagisering av en stor del av kommunens organisation. Är det inte så att det är kommunchefen Sara Schelin som varit motorn i denna koncernbildning?
Vilken kommunnytta – allmänt eller ekonomiskt har kommuninvånarna av denna koncernbildning i förhållande till de kommunala förvaltningarna?
Hur mycket har kommunen sparat genom koncernbildningen?
Är det inte i själva verket så att koncernbildningen inneburit vad man inom organisationsteorin kallar ett ”visitkortssyndrom”.
Erfarenhetsmässigt innebär bolagisering av kommunal förvaltningsverksamhet till kommunala bolag bättre löne- och anställningsvillkor för medarbetare i bolag som exempelvis tekniska chefen som blir VD i VME.
Bolagiseringar i kommunal verksamhet enligt forskningen görs för att minska kommuninvånarnas möjlighet till insyn, det vill säga en begränsning av demokratin.
Det är helt i linje med den styrmodell som sedan 1980-talet implementerats i vår offentliga sektor, New Public Management. Styrmodellen innebär att politiken abdikerar som företrädare för sina kommuninvånarna och delegerar i princip all beslutanderätt till tjänstepersonerna, undantaget kommunens mål och budget enligt MBL.
Att sen kommunchefen utses till VD i moderbolaget tyder på en mycket bristande kompetens från styrelsen och politikens sida när inte ens handlingar finns i koncernmodern så att lekmannarevisorn kan fullgöra sin lagstadgade revision. Man tar sig för pannan. Det är bara att beklaga Åre kommun!
Jag emotser en redovisning av vad kommuninvånarna som kommunen ändå finns till för har sparat på årsbasis på koncernbildningen? Har politiken genomfört någon utvärdering av hur effektiv koncernbildning visat sig och vad var i så fall resultatet?
Avser politiken att fortsätta med koncernbildningen i kommunen?
Eftersom ny kommunchef ska rekryteras får man hoppas att arbetsgivarens kravprofil är genomtänkt så att kommunen får en kompetent kommunchef!
Kommuninvånaren
Det här är en debattartikel. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.
Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer.
Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.