Arboga är unikt – vår räddningstjänst måste vara därefter
Debattartikel från Åsa Göransson (S).
Debattartikel från Åsa Göransson (S).
Arboga är inte vilken kommun som helst. Vår stad rymmer en medeltida trästad med särskilda risker vid brand, samtidigt som vi är en modern knutpunkt för teknik, transporter och försvar. Just därför behöver Arboga en robust och lokalt förankrad räddningstjänst.
Genom kommunen går två av landets viktigaste Europavägar, E18 och E20. Här passerar dagligen stora mängder tung trafik och farligt gods. Vi har Mälarbanan och Svealandsbanan med intensiv tågtrafik och transporter. Samtidigt omges vi av vatten: Hjälmaren – vår vattentäkt – där sjöräddning är ett kommunalt ansvar, Hjälmare kanal, Arbogaån och ett flertal mindre sjöar. Detta ställer höga krav på beredskap, utrustning och lokalkännedom.
Arboga har också en åldrande befolkning, där många är över 80 år, och flera höghus där räddning utan höjdfordon blir en utmaning. Lägg därtill vår roll i totalförsvaret. Med två garnisoner och klassningen som militärbas är Arboga en strategiskt viktig ort i både fred och ofred. Som del av det Svenska säkerhetstråket spelar vi dessutom en nyckelroll för robusta transporter och nationell beredskap.
Alla dessa faktorer gör Arboga unikt – men också mer sårbart. Därför kan vi inte ha en räddningstjänst som urholkas eller flyttas längre bort från invånarna.
Arboga behöver en stark, snabb och lokalt närvarande räddningstjänst. Vår trygghet kräver inget mindre.
Åsa Göransson
Socialdemokrat, Ledamot i RTMD och vice ordförande i kommunstyrelsen i Arboga

Det här är en debattartikel skriven av en läsare. Skribenten är fristående och eventuella åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer. Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.