Vårdpersonalens lojalitet förtjänar respekt, inte misstänksamhet
(S) Regionråd vill inte att regionens anställda ska agera gränspolis.
(S) Regionråd vill inte att regionens anställda ska agera gränspolis.
Sverige har under de senaste åren genomgått en tuff prövning. Pandemin har utmanat vårt land på många sätt, men mitt i detta kaos har vårdpersonalen stått fast vid frontlinjen. De har kämpat för att rädda liv och upprätthålla vårt sjukvårdssystem och visat en enastående uppoffring och lojalitet gentemot patienterna och samhället i stort.
Nu pågår en angiveriutredning som kan komma att leda till att vårdpersonalen måste rapportera papperslösa och därigenom göra polismyndighetens och Migrationsverkets arbete. Det moderatledda styret och Sverigedemokraterna i regionen vägrar att tillskriva regeringen om att Region Västmanland vill att vårdpersonalen undantas från denna utredning. Det här är en orimlig hållning från styret som riskerar att underminera människors förtroende för vården.
Informationsplikten innebär att de som arbetar inom välfärden inte bara måste rapportera papperslösa utan också undersöka andra personers rätt att vistas i Sverige och sedan rapportera dem till Migrationsverket eller polismyndigheten. Detta är inget som vårdpersonal ska syssla med och det är något vi inte kan acceptera.
Det här förslaget kommer att ha en negativ påverkan på arbetsmiljön för offentliganställda. Att tvingas ange papperslösa skulle innebära en betydande etisk stress och hindra dessa yrkesgrupper från att utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt. Dessutom skulle en sådan anmälningsplikt påverka relationen mellan vårdgivare och patient negativt. Att införa nya regler som inte har något att göra med vårdens grunduppdrag kan skada professionen och försvåra deras förmåga att utföra sitt arbete. Detta kan i sin tur påverka rekryteringen och kompetensförsörjningen inom välfärdssektorn negativt.
Vi Socialdemokrater anser att regionens anställda ska göra det de är anställda för, nämligen vårda och stötta enligt principen om allas lika värde. De ska inte agera gränspolis eller angivare. Personal som inte går med på att ange barn och familjer ska inte drabbas av arbetsrättsliga åtgärder.
I tider av ekonomisk kris är det viktigt att regeringen prioriterar att upprätthålla en pålitlig välfärd och underlätta för dem som arbetar inom sektorn. Vi uppmanar M, KD och L att ompröva sitt beslut att tillskriva regeringen att Region Västmanland kräver att vårdpersonalen undantas från anmälningsplikten och i stället fokuserar på det de faktiskt är bäst på, att hjälpa människor och rädda liv.
Kenneth Östberg (S)
Ulrika Spårebo (S)
Karolina Myllergård (S)
Det här är en debattartikel. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.
Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer.
Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.