KRÖNIKA
15:00 | 11 april 2025

Nätreklam, näthandel och nätstrumpor

Det som fick mig att börja fundera om reklam i sociala media var egentligen två saker.

Först, när jag rest på andra kontinenter har jag fått, inte ofta men tillräckligt för att reagera, annonser från dagligvaruhandlare i KAK. Okej, om du är i Kanada, kommer du att köpa ost i KAK? Det är givetvis i inställningarna, men eftersom jag jobbar med teknik inser jag att det är lätt att göra fel med nätannonser för att vara säker att man når rätt publik. Sociala medias algoritm plockar upp att jag har en koppling till KAK i någon form och börjar leverera annonser trots att jag är på en annan världsdel och kan omöjligtvis dra nytta av det som erbjuds.

Det andra som inträffade var att jag skulle köpa en mindre utombordsmotor. Så jag gick in på nätet, sökte på mindre utombordsmotor och köpte en inom tio minuter. Tiden från beslut att finna vad jag vill ha och sedan köpa det var kort och sedan var jag klar med det. Därefter i över sex månader fick jag annonser om utombordsmotorer på alla möjliga webbplatser – dagstidningar, näthandel, föreningssajter och i princip alla typer av hemsidor utom kommunen för de har inga annonser från annonsnätverk.

Så om vi tittar på hur detta presenteras för den som säljer utombordsmotorer, och med dagens näthandel finns de i hela landet, så är det en väldigt stor mängd trafik.

Det har säkert, efter att jag köpt utombordsmotorn, presenterats tusen annonser för mig om utombordsmotorer. Om det är någon gång i mitt liv jag definitivt inte var intresserad av utombordsmotorer var just då eftersom jag nyss köpt en – men annonserna fortsatte att rulla in på nätet allt eftersom jag vandrade runt digitalt.

Det är lätt att luras av att den som säljer har en massiv exponering, många ser dina produkter och tjänster, men i realiteten kommer inte köpet till stånd eftersom du annonser för fel målgrupp – antingen är de inte i området eller så är det inte intresserade.

Det blir som att sälja julgranar och stå i mittremsan på en motorväg. Alla ser dig och du har tusentals ”besökare” på en dag som ser dina julgranar och tror att du säljer dessa. Det är opraktiskt och det blir inga köp av.

Därför i all marknadsföring är det viktigt att köpintresse finns i den som tar emot budskapet och inte bara räknar hur många som klickar, ser eller besöker en hemsida. Nätet har enastående möjligheter för vårt samhälle och det lokala näringslivet men det är mer än att klicka, betala med betalkort och tro att nu är det magiskt och allt kommer att inträffa.

Den tryckta tidningen, nu både på nätet och på papper, minskar bruset.

Jag hade en tid när jag försökte läsa allt på nätet som inte var tidningar. Det blev mest brus och tog mer tid, idag läser jag fem tidningar, Washington Post, brittiska The Guardian och Wall Street Journal för att följa planeten och Magazin24 och Fagerstaposten för att följa vad som sker i Kolsva och Gunnilbo. Mer behöver jag inte – då vet jag om det blir handelskrig, lågkonjunktur och vi stävar mot en katastrof samtidigt som jag ser att Falks har skapliga grästrimmers till vettigt pris och att Rune Sports har laddat upp med spinnare och skeddrag. Det är allt jag behöver. Livet är inte mer komplicerat.

När det gäller näthandel är det en sak som jag funderat på – varför finns det inte fler näthandlare i Västra Mälardalen?

Tänk inte Amazon som säljer allt och behöver tusentals kvadratmeter lageryta utan tänk istället specialiserad e-handlare som säljer nischprodukt.

Utvecklingen i utlandet har visat att det skapats mängder av väldigt nischade e-handelsföretag under de stora e-handelsbolaget. Det kan vara en familj som driver ett företag som har ett snävare produktutbud men hela landet som marknad, som kan vara partyhattar och kräftskiveattiraljer, stödstrumpor, nätstrumpor, elprodukter, delar till gamla maskiner, vad som helst, och de kanske omsätter 5–10 miljoner kronor. Jag hittar på en siffra. Antag nu att deras snittorder är 500 kronor. Det är 10 000 – 20 000 försändelser som går iväg om året eller 50 – 100 om dagen om du tänker gå till jobbet 200 dagar per år. Om näthandeln omsätter 100 miljoner, desto bättre.

Hela denna extra snurr som blir i småföretagande driver underlaget för PostNord, fraktbolag, banker, andra småföretag som understödjer som revisorer och reklammakare, vilket tillsammans ger ett mer välmående och sysselsatt Västra Mälardalen.

Det behövs inga gigantiska lokaler för en specialiserad näthandlare. De kan driva det i någon lokal i kommunen eller köpa en fastighet i Fellingsbro, Torp eller Munktorp, ha låga kostnader och leva på att vara e-handlare. Om de drev verksamheten i hyrda lokaler, som i Upplands-Väsby eller Vallentuna, skulle stora delar av vinsten ätas upp av hyror och omkostnader.

Det finns ett incitament – och deras verksamhet ökar aktiviteten i småföretagandet. Och här kommer den strategiska effekten. Det ökar underlaget för pakethanteringen och därmed service – som gör det lättare för nästa e-handlare att etablera sig.

Jag inga recept på något annat än en rätt skaplig chili. Däremot tror jag att vi underskattar Internet om vi köper nätannonser på sociala media, betalar och tror att det skall intäktsmässigt självantända.

Nätet är större än tom trafik på en hemsida. Du som läser den här texten bor antagligen i en av Sveriges bästa lägen för att vara näthandlare – centralt i landet, bra infrastruktur, gott om yta och lokaler – och där ser jag en potential. En möjlighet som vi kanske underskattat.


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020