Cykelgaraget i Köping – en framgång?
Har cykelgaraget vid Köpings station motsvarat förväntningarna? Magazin24 granskar.
Har cykelgaraget vid Köpings station motsvarat förväntningarna? Magazin24 granskar.
Vid Köpings station finns ett cykelgarage med plats för 72 cyklar. Det byggdes 2018. Att cykla är bra för miljön. Det är viktigt för alla kommuner att möjliggöra för fler kommunmedlemmar att cykla istället för att ta bilen. Det går i linje med Agenda 2030. FN:s mål för miljön kan också kopplas till målen om förbättrad hälsa.
Garagets syfte var också att hindra stölder. Tillräckligt många förväntades betala månadsavgiften 100 kronor för att cykelgaragets driftskostnader skulle finansieras.
Det gjordes ingen marknadsundersökning innan bygget av cykelgaraget sattes igång. Intresset för garaget var alltså inte känt.
Någon upphandling bland byggföretag ägde heller inte rum. Det var en direktupphandling efter turordning. KAK Byggen AB fick uppdraget. Detta eftersom företaget var rangordnat som nummer 1 i kommunens ramavtal för entreprenadtjänster.
KAK Byggen ABs offert, daterad 2019–03–11, angav kostnaden till 1 025 000 kronor. Fast pris.
Flera företag i Sverige arbetar med att ta fram färdiga lösningar för att kommuner skall få fler att cykla. Det kan handla om att bistå med färdiga ritningar på cykelgarage och att sälja tillbehör som cykelställ, cykelpumpar och laddstationer med solpaneler för elcyklar.
Cyklos AB gjorde ritningen till garaget vid Köpings station. Detta företag är specialiserat på att ta fram cykelgarage nära ett stationsområde, ett resecentrum, ett torg eller utanför en skola. Cyklos fokuserar på design, material och hållbarhet och säger sig erbjuda ett tryggt och säkert system där cyklisterna kan parkera sina cyklar.
Tekniska kontorets personal (nuvarande VME) ritade upp grunden och gjorde anpassning av omgivande mark.
Vi ställer frågor kring cykelgaraget vid Köpings station till Joshua Bender, gatu- och parkchef, VME.
Hur många abonnemang hade garaget 2020–2023?
– Säsongsvariationer är vanliga. Flest abonnenter har vi mellan oktober och november. Antalet abonnemang har varierat mellan 10 och 32 av en kapacitet på 72 platser.
Driftskostnaden har angivits till 74 000 kronor per år, inklusive el, passertjänst, it-system, städning. Har intäkterna från kunderna, 100 kronor per månad, täckt kostnaderna?
– Driftskostnaden exklusive skadegörelse har varit lägre än beräknat med undantag för 2023. Förlusten var 74 000 kronor år 2020, 48 000 kronor år 2021, 80 000 kronor 2022 och 49 000 kronor år 2023.
Vad har kostnaderna för skadegörelse varit per år 2020–2023?
– 53 000 kronor under 2020. 46 000 kronor under 2022. Åren 2021 och 2023 har vi inte haft någon skadegörelse.
Stöldsäkerhet var ett kundlöfte när cykelgaraget invigdes. Hur många rapporterade cykelstölder har kunnat noteras per år 2020–2023?
– Vi vet inte hur många cykelstölder som har skett eftersom stölder anmäls direkt till polisen och inte till VME. Jag känner till tre stölder som har ägt rum i garaget genom att målsägande personligen tagit kontakt med mig: två fall i augusti 2021 och ett i slutet av augusti 2022.
Tar kommunen ansvar för stölder och åverkan på cyklar som äger rum i cykelgaraget?
– Vi ansvarar för att underhålla kommunens cykelgarage och se till att abonnenterna kan använda det. På VME:s webbsida uppmanar vi alla att låsa fast sin cykel inne i garaget. Naturligtvis tycker vi att det är olyckligt att det har skett cykelstölder i kommunens cykelgarage och vi gör vad vi kan för att förebygga stölderna.
Med facit i hand – skulle du säga att cykelgaraget har blivit en succé?
– Jag kan inte svara på den frågan.
Emmas Weils cykel blev stulen i cykelgaraget. Trots kameraövervakning gjorde polisen inte någon undersökning.
”Inlåst i övervakat cykelgarage, med dubbla lås, fastlåst i ramen i cykelstället. Faaaan att man inte kan få ha saker i fred.”
Så skrev Emma för en tid sedan på nätet. Hon arbetar på Kungliga Operan i Stockholm. Perfekt för henne att cykla från hemmet och hyra en plats i det låsta cykelgaraget vid Köpings järnvägsstation.
Emma berättar vidare:
”I måndags morse parkerade jag min cykel i ett cykelgarage vid Köpings järnvägsstation. Jag låste som vanligt cykeln med två lås – ett ramlås och ett kralligt bygellås (som även fästes i cykelstället via ramen).
När jag skulle hämta cykeln omkring klockan 18.30 var cykeln stulen. Det som återstod var min hjälm. Det stod kvar många andra cyklar så det var inte en total rensning.
Garaget är kameraövervakat vilket har skapat trygghet för mig som kund. Känslan har varit att om det inträffar en stöld eller annat så kan en se hur det gått till.
Jag gjorde genast en polisanmälan och meddelade där att garaget är kameraövervakat och hur jag och cykeln ser ut.”
Polisens svar till Emma blev ingen åtgärd eftersom: ”det inte finns spår eller andra åtgärder att vidta som kan tänkas leda till att brottet klaras upp.”
Emma är besviken:
”Jag förstår att polisen har en massa andra saker att göra än att leta cykeltjuvar. Men är det inte lite märkligt att man säljer in kameraövervakning som en trygghetsfaktor för att förebygga stöld om ingen tittar på materialet vid en händelse?”
P.S. Emma vill efter sitt inledande inlägg i sociala medier, som vi citerar ovan, uppdatera texten med det positiva som hänt.
Hon ger följande kommentar:
”Jag frågade VME om de på filmen kan se vem som har loggat in i garaget vid tidpunkten för stölden. Det vore fint att veta att den som har access till garaget och stjäl kan avaktiveras.
VME:s Joshua Bender, svarade direkt att de ville göra det jag föreslog. Han pratade också med den lokala polisen som öppnade ärendet igen.
Jag fick bra bemötande och har inget att klaga på. Även om jag inte får tillbaka min cykel hoppas jag på upprättelse.”
Vad har andra kommuner för erfarenheter av cykelgarage. Vi har pratat med Katrineholm och Kalmar.
Johan Ekstrand, enhetschef för Projekt & Trafik, svarar.
När byggdes cykelgaraget?
– Det stod klart i september 2016.
Vad är hyran per månad?
– 60 kronor
Hur många platser har ni?
– 38 st.
Vad kostade byggnationen?
– 1,1 miljoner kronor. Vi fick 581 000 kronor i bidrag från Naturvårdsverket/Klimatklivet.
Vad är driftkostnaden per år?
– Låga driftkostnader samt månadsöversyn av parkpersonal.
Antal abonnerade platser?
– Det har varit fullbelagt sedan cirka ett halvår efter öppnandet. Det är väldigt populärt. Eftersom nyttjande sker på olika tider under dygnet är det möjligt att ha ungefär 45 abonnemang totalt, fast garaget har 38 platser.
Stölder/skadegörelse?
– Väldigt lite skadegörelse. Något försök till inbrott det senaste åren, för övrigt ingenting.
Är kommunen nöjd med investeringen?
– Mycket nöjda. Garaget har hjälpt pendlare att lämna cykeln tryggt och säkert. Kommunen har nu uppfört ytterligare ett cykelgarage.
Kalmar kommuns cykelstrateg, Thomas Eidrup, svarar.
När byggdes cykelgaraget?
– Det invigdes i maj 2020.
Vad är hyran per månad?
– 100 kronor.
Hur många platser har ni?
– Ursprungligen var det 140 platser. Senare har vi tagit bort en sektion för att ge plats för lastcyklar med mera. Nu har vi cirka 126 platser.
Vad kostade byggnationen?
– Det kostade cirka 4 miljoner kronor och finansierades med cirka 635 000 kronor av EU-projektet Cities multimodal (CMM).
Vad är driftkostnaden per år?
– Intäkter cirka 70 000 kronor och direkta kostnader cirka 90 000 kronor. Därtill kommer dock kostnader för serviceförvaltningens tillsyn och städning. Garaget ger alltså inte vinst och går inte runt med rådande låga beläggningsgrad. Detta skall dock jämföras med vanliga cykelparkeringar som också kostar en del i drift och som inte har några intäkter alls.
Antal abonnerade platser?
– Antal medlemmar är 61. Vi kan fortfarande se en stigande användning.
Stölder/skadegörelse?
– Väldigt lite. En glasruta har krossats vid ett tillfälle.
Är kommunen nöjd med investeringen?
– Både ja och nej. Cykelgaraget syftar till ökat resande med cykel och ökat kombinationsresande. Registrering och kostnad tycks fortfarande vara en tröskel.