Skyddsombud anmäler våld på gruppboende i Köping
Anställd misshandlades vid ett av tillfällena.
Anställd misshandlades vid ett av tillfällena.
Ett gruppboende i Köping har, via ett skyddsombud, lex Sarah-anmält två våldsamma händelser som har drabbat både personal och en av de boende. Båda händelserna inträffade under början av 2023. Det framkommer av en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) som Nyhetsbyrån Siren tagit del av.
Vid det ena tillfället blev en anställd blev misshandlad och sjukskriven efter att ha gått emellan när en hotfull boende ville attackera en granne. Hot fanns också med vid det andra tillfället när en boende blev fråntagen sina kläder och sin mat.
Personalen har ett larm till Securitas, men det var inaktiverat när det användes vid misshandeln av en anställd.
Boendet är obemannat på nätterna och på dagtid underbemannat, enligt anmälan till Ivo.
Anders Kockum/Nyhetsbyrån Siren
David Eriksson