Ny anpassad grundskola i Kungsör
Den nya anpassade grundskolan i Kungsör har fått en lyckad start sedan terminsöppningen i augusti.
Den nya anpassade grundskolan i Kungsör har fått en lyckad start sedan terminsöppningen i augusti.
I de nyrenoverade lokalerna på Kinnekullevägen råder lugn, struktur och stort engagemang, både bland elever och personal. Redan efter några månader märks stoltheten över den nya verksamheten. Allt enligt Tobias Andersson, tillförordnad biträdande rektor och speciallärare.
– Det egna skolhuset har skapat en starkare känsla av delaktighet. Att ha något eget betyder mycket. Det har gjort det möjligt för oss att forma lärmiljöerna utifrån elevernas behov och önskemål, säger han.
Han beskriver hur det mindre sammanhanget bidragit till tydlighet och lugn, och hur elevernas idéer får direkt genomslag i vardagen.
– Det eleverna gör märks och får betydelse. Om något de tillverkat i slöjden används i verksamheten, eller om ett förslag till en ny lekmiljö blir verklighet, växer motivationen och stoltheten, säger Tobias Andersson.
Han påpekar att de nya lokalerna, med flera mindre grupprum, gör det lättare att skapa tydliga och anpassade miljöer. Det hjälper alla elever men särskilt dem som behöver extra stöd under skoldagen.Även samarbetet med Kung Karls skola fungerar också väl. Där får högstadieeleverna tillgång till specialanpassade salar och undervisning, vilket markerar steget mot större självständighet.
– Jag är stolt över hur fint eleverna har anpassat sig, och hur medarbetarna tagit chansen att vara med och skapa något vi alla kan vara stolta över, säger Tobias Andersson.

En egen skolform i kommunen
Den anpassade grundskolan i Kungsör startade hösten 2025 som en egen enhet inom barn- och utbildningsförvaltningen. Här får elever möjlighet att gå i sin hemkommun i en trygg, professionell miljö där undervisning och fritidsverksamhet anpassas efter varje elevs individuella behov.
Skolformen riktar sig till elever i årskurs 1–9 som, på grund av en intellektuell funktionsnedsättning eller hjärnskada, inte bedöms kunna nå grundskolans mål.