Problemen med telefonbedrägerier fortsätter att vara stora
Polisen: ”Använd aldrig din bankdosa eller ditt Bank-ID när någon annan ber dig göra det”.
Polisen: ”Använd aldrig din bankdosa eller ditt Bank-ID när någon annan ber dig göra det”.
Bedrägerier via telefon blir alltmer sofistikerade och telefonbedragare hittar ständigt nya sätt att lura människor. Det märker polisen i region Mitt (Västmanland, Uppsala, Gävleborgs län) av tydligt. Bedrägeriformen det rör sig om är vishing. Där ringer kriminella upp olika människor för att komma åt personlig information som koder, lösenord och kortuppgifter.
Problemet finns såväl nationellt som regionalt. Under 2022 upprättades 1 600 anmälningar om bedrägerier genom sociala manipulation i region Mitt, och här innefattas telefonbedrägerier. Under det första halvåret 2023 har den siffran redan passerats. Flertalet av de brottsdrabbade är äldre personer.
– Kom ihåg att inget seriöst företag eller myndighet ringer upp och ber om personlig information eller att du ska logga in med ditt bank-id. Bank-id är som din hemnyckel. Ingen annan ska bestämma när du ska öppna din dörr till ditt hem och det är samma sak med bank-id, säger Maria Karlsson på bedrägerisektionen i region Mitt, till polisens hemsida.
Enligt polisen tjänar de kriminella stora pengar på bedrägerier. Det gör att myndigheten måste agera snabbt för att förhindra att målsägare inte förlorar sina pengar.
– Chansen är dock väldigt liten att du ska få tillbaka några pengarna när du har drabbats. Vi lyckas ta en del pengar i beslag genom att banken fryser penningtvättarnas konton, men huvudbudskapet är att de försvinner. Vem som i slutändan får det här pengarna är svårt att säga. Det går i många penningtvättsled där många yngre personer utnyttjas för penningtvätt genom att vara målvakt, säger Maria Karlsson.
Polisen har vid flertalet tillfällen varnat för telefonbedrägerier, bland annat genom nationella kampanjer. Trots det fortsätter brottsanmälningarna att komma in.
– Vi vill sätta stopp för att äldre personers besparingar hamnar i kassan för kriminell verksamhet. Det pekar åt rätt att budskapet går fram, men det är fortfarande väldigt, väldigt många som drabbas. Det är viktigt att man anmäler varje gång man tror sig har blivit utsatt av försök till bedrägeri, det är viktigt för oss att kartlägga och lägga pussel, säger Maria Karlsson.
Som avslutar:
– Sammanfattningsvis är det viktigt att vara på sin vakt. När man får ett oväntat telefonsamtal, sms eller mejl handlar om någon ekonomisk händelse, att man ska få tillbaka pengar, eller att någon gjort ett köp eller tagit lån i ditt namn. Lägg på luren!
Här är några tips på hur du bäst kan skydda dig mot bedrägerier: