Insänt
16:47 | 8 juli 2022

A-traktorer

Den 28/6 kom en insändare in av R S som nu Karl-Erik Magnusson väljer att svara på

Foto: Arkivbild

I så väl massmedia som i sociala medier ondgörs det ofta över EPA och A-traktorer. Såväl fordon som förare för utstå diverse mer eller mindre relevanta påhopp. Nu senast den 28/6 var det en insändare här med signaturen R S. Om den står för Ruskigt Sur låter jag vara osagt. Men att hen skriver under anonym signatur kan vara förståeligt då det radades upp ett antal felaktigheter.

Epa-traktor var som insändarskribenten nämnde ett krigs/efterkrigsfordon. Under/efter andra världskriget när industrin skulle igång igen och slukade arbetskraft. Samtidigt så saknades det lämpliga dragfordon i jordbruket. All tillverkning hade varit inriktad på att försörja militären. Som nödlösning byggdes det då om personbilar till dragfordon. En extra växellåda monterades in för att få mera dragkraft. För att klara påfrestningarna togs fjädrarna bort och fordonet blev stumt. Men som sagt detta var en nödlösning. Snart så började ”riktiga” traktorer komma ut på marknaden och Eporna blev överflödiga som dragfordon inom jordbruket. Fordonen fanns kvar och togs över av bygdens ungdomar som på ett smidigt sätt kunde transportera sig in till tätorten till skola kamrater och fritidsaktiviteter.

På 70-talet försökte myndigheterna förbjuda Epa-traktorerna, men protesterna blev, av förståeliga skäl, för stora. Epa:n fick vara kvar men någon nyregistrering tilläts inte längre. Nu mera kallas de för A-traktor och ska ha en hastighetsbegränsning mekaniskt eller elektroniskt som gör att fordonet inte kan köras fortare än 30 km/h +-10%. I och med att det har blivit så mycket lättare att konvertera om bilar till A-traktor så har även intresset för ombyggnation ökat lavinartat. I dag så byggs det om bilar långt dyrare än vad jag någon ägt, men det är ju upp till var och en vad man vill köra. Vi ska även koma ihåg att en och annan lastbil/trailerdragare är också ombyggda till A-traktorer. Det blir fordon som får väga upp emot 60 ton. men inte köras fortare än 30km/h. Alla A-traktorer ska numera besiktas vartannat år. Detta gör att kvaliteten på fordonsparken hålls i avsevärt högre skick, än vad den gjorde förr. Oavsett storlek eller vikt på traktorerna då får ungdomar fyllda 15 år med Am kort (moped) eller från 16 år och med traktorkort framföra dessa fordon.

Att ett fordon som är i original konstruerat för hastigheter runt 100 upp till kanske 160km/h som då körs i hastigheter runt 30 km/h inte skulle vara säkrare än dessa små plastlådor på fyra hjul som betecknas moppebil, är för mig rent nonsens. Det har inträffat att de har blåst av vägen vid möte av en lastbil. När man dessutom trimmar moppebilen till hastigheter upp emot 60-70 km/h så blir de ännu mera ostabila och vingliga och olycksbenägna.

Jag har i debatter fått argument om att i tätorten är A-traktorn överflödig för det finns så mycket bra kollektivtrafik. Samt ute på landsvägar med hastighetsbegränsning 70 och uppåt utgör de en trafikfara för sin långsamma framfart. Allt detta ser jag som nonsens. Det är långt ifrån alla tätorter som ens har kollektivtrafik att tala om. Kungsör har ingen. Köping och Arboga har på vardagar o lördagar fram till klockan fyra. Och ute på landsvägarna finns det plats om bara viljan finns. Det är bara at acceptera att traktorer av alla dess former motorredskap, arbetsfordon grävmaskiner mm lagligen kan framföras på vägar med hastigheter upp emot 100 km/h. Så får även cyklister göra, ett fordon vi, med dagens bränslepriser, kanske får se mer utav i framtiden.

För våran familjs del så har A-traktorn löst logistikproblemet för våran son. Han har valt en gymnasieutbildning som i KAK bara finns i Köping. Enda sättet för honom att komma i tid till skolan är att vi antingen skjutsar och hämtar honom med bil till och från skolan varje morgon och kväll. Eller som nu så kan han åka på egen hand med traktor, oberoendes av när vi har tid att köra. Dessutom har han möjlighet att ta sig till och från sommarjobbet oberoendes av vilket väder det är för dagen.

Problemet är inte fordonet i sig. Utan att det finns en och annan förare som inte är mogen uppgiften. Utbildningen för att få köra dessa fordon är teori och någon timmes övningskörning på moped. Här kan jag verkligen hålla med om att det brister från myndighetshåll, utbildningen borde vara mera ingående. Förare som missköter sig, manipulerar för att kunna köra fortare, ska enlig mig omgående plockas ur trafik. De får hålla sig till cykel, tills de förstår vikten av att hålla sig inom givna gränser.  vilket fall som helst så har ungdomar som under några års tid kört olika former av traktor, avsevärt lättare att köra upp och hantera bil när den tiden kommer.

För att plusa på gnället på traktorungdomarna brukar det klagas på att de är ute och ”ränner” om nätterna. Det kan finnas sina fördelar med det också. I Piteå hittade några A-traktorungdomar ett litet barn ute på promenad mitt i natten, som de tog hand om och larmade polisen. Vad hade hänt med det barnet om dessa rådiga A-traktorungdomar inte hade varit ute och åkt?

Så en uppmaning till Ruskigt Sur och ALLA andra i trafiken, oavsett storlek hastighet eller ålder. Ta det lugnt och hjälps åt. Om någon minut så är vägen bredare eller rakare så du kommer om. Alla har vi vår plats i trafiken.

Karl-Erik Magnusson  


Det här är en debattartikel. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer.

Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.

Tänk på: håll dig till ämnet, håll god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-