Digitaliseringens baksida
Bankerna tar inget ansvar.
Bankerna tar inget ansvar.
PRO företräder många människor med kognitiva svårigheter avseende den digitala bankvärlden. Kognitiva svårigheter i två avseenden.
Dels att man under uppväxten och en stor del av livet varit vana vid personliga kontakter och vana med kontanter vid bankärenden.
Dels att många äldre drabbas av åldrandets kognitiva svårigheter.
Många är helt enkelt oerfarna och obekväma i den digitala världen.
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell skrev följande i ett öppet brev till bankerna i november 2022:
”Bankerna har drivit på digitaliseringen, vårt beroende av Bank-id och Internetbanken, utan att samtidigt utveckla lösningar för att skydda oss från bedragare”.
De kriminella vet att det är en sårbar grupp och att den digitala bankvärlden brister i säkerhet. Därför utsätter de våra medlemmar för bedrägeriförsök som de alltför ofta tyvärr lyckas med. Bankerna tar inte konsekvenserna av det, utan lägger ansvaret för säkerheten på bankkunderna.
– Det är i våra ögon grovt oaktsamt och klandervärt och ett utslag av ålderism!
PRO Västmanland uppmanar bankerna att ta sitt fulla ansvar och fullt ut ersätta de som lurats av bankbedragarna. Kostnader som knappt skulle märkas, då bankerna gör enorma vinster. Det skulle även innebära att bankerna återfår kundernas förtroende.
Uttalande antaget vid PRO Västmanlands Höstmöte den 17 oktober 2023.