Ny chattfunktion införs i Region Västmanland
Syftar till att minska telefonköer till vårdcentralerna i länet.
Syftar till att minska telefonköer till vårdcentralerna i länet.
Från och med idag, den 24 april 2024, går det att påbörja sitt vårdärende närsomhelst på dygnet istället för att ringa på vårdcentralernas telefontider. Kön till chatten styrs med digital teknik så att personer med störst vårdbehov prioriteras. Det meddelar Region Västmanland i ett pressmeddelande.
– 1177 direkt Västmanland är ett sätt att snabbare hantera invånarnas hälsoproblem och ge svar på frågor om vård. Vi hoppas att det samtidigt ska göra att de som ringer 1177 och vårdcentralerna snabbare ska få svar i telefon, säger Jonas Ekström, områdeschef, Nära vård. Chatten är kostnadsfri.
Utöver möjligheten att söka vård och chatta med vårdpersonal ger den nya chattfunktionen även möjligheten att bland annat ställa frågor om eller boka vaccination, ställa frågor till barnhälsovården om barns hälsa och utveckling samt få hjälp med ärenden som att av- eller omboka tid på vårdcentral eller förnya recept.
Samtliga 28 vårdcentraler i länet inför nu 1177 direkt Västmanland, som kommer att vara i drift dygnet runt alla dagar i veckan.
”Det är vårdcentralerna som svarar i chatten under de ordinarie öppettiderna klockan 8-16. Därefter tar 1177-rådgivningens sjuksköterskor över fram till 22.00. Frågor som kommit in under natten hanteras av vårdcentralerna när de öppnat. Ärenden som bedöms som akuta besvaras av sjuksköterskor på 1177”, meddelar Region Västmanland.
– Den här satsningen är ett svar på invånarnas önskan om högre tillgänglighet. De flesta är ju sedan länge vana att kunna sköta sina övriga ärenden i livet lätt och smidigt via internet och förväntar sig därför att hälso- och sjukvården ska kunna erbjuda liknande service, säger Malin Gabrielsson (KD), regionråd med ansvar för digitalisering.
Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård:
– 1177 direkt Västmanland kommer att göra det enklare att nå vårdcentralen samtidigt som tekniken hjälper till att prioritera så att de som kontaktar vården får hjälp utifrån behov. Det avlastar också så att det ska finnas utrymme för den som behöver ha kontakt på annat sätt, till exempel via telefon.
Så här fungerar 1177 direkt Västmanland för att söka vård:
Steg 1: Inloggning sker med e-legitimation. Chatten finns via startsidan på 1177.se och vårdcentralens kontaktkort. Först får man svara på ett antal frågor för en första bedömning via så kallad triagering, som sker helt digitalt.
Steg 2: Utifrån svaren på triageringsfrågorna sker en första sortering och hänvisning till något av följande alternativ:
Steg 3: Den som går vidare till chatt med vårdpersonal hamnar i ett digitalt väntrum där väntetiden baseras på prioritetsgrad – störst vårdbehov får hjälp först. Svar ges inom 24 timmar, men snabbare om ens vårdbehov fått högre prioritet.
Steg 4: Ett sms skickas när man fått ett svar i chatten och då öppnas chatten med vårdpersonalen. Chatten kan även omvandlas till video- eller röstsamtal, om man kommer överens om det. Vid behov bokas ett vårdbesök på vårdcentralen.