Vad innebär uppståndelse från de döda?
Frågan om uppståndelse från de döda är möjlig beror helt och hållet på vilken världsbild och utgångspunkt vi har.
Frågan om uppståndelse från de döda är möjlig beror helt och hållet på vilken världsbild och utgångspunkt vi har.
Om naturalismen är sann är svaret givet: nej. Om Gud inte finns och det övernaturliga inte existerar då är idén om uppståndelse absurd.
Ingen hävdar, inte heller jag att Jesus kan ha uppstått i ett naturalistiskt (gudlöst) universum. Men låt oss anta att Gud finns som i så fall föregår naturen, tid och rum ja då förändras förutsättningarna. Så länge Guds existens inte kan uteslutas bör vi vara öppna för möjligheten att den kan ha inträffat.
Men låt oss börja från början med att reda ut vad uppståndelse inte är. Det betyder inte själens fortlevnad. Många kulturer tänker att det finns en fortsättning efter döden, men då bara för själen och inte för kroppen. Kroppen bränns och själen fortsätter att leva i en annan dimension, ett dödsrike eller himmel.
Uppståndelse är inte heller reinkarnation. Något som många kulturer har olika föreställningar om. Det vill säga man återföds tillbaka in i världen till olika kroppsliga existenser med det yttersta målet att till slut hamna bortom kropp och materia.
Uppståndelse är inte heller återkomst till samma liv. Det finns enligt evangelierna tre tillfällen när Jesus uppväcker personer från de döda: en änkas son Nain, synagogföreståndarens tolvåriga dotter och sin nära vän Lasaros.
Till skillnad från Jesus uppståndelse återgår de till samma begränsade liv som de hade innan. Men vad hände egentligen med Jesus efter uppståndelsen? Framförallt tre saker: han var förändrad och beskrivs som ”förhärligad”. Han beskrivs också som ”odödlig” och blir därmed startskottet för en ny existensform öppen för hela mänskligheten. Ett nytt sätt att vara människa på där själ och kropp inte kan separeras.
Oavsett om vi tror på att Jesus uppstod från de döda eller inte är det tydligt att en grupp människor för 2000 år var övertygade om det hade hänt. Man måste inte ha en viss bibelsyn i botten för att läsa evangelierna utan kan av ren nyfikenhet närma sig dem som trovärdiga historiska dokument. En viktig sak att komma ihåg är att många av evangeliernas vittnesmål skrevs ner medan många av händelserna fortfarande gick att undersöka och ifrågasätta.
Det finns också tre faktorer ur ett historiskt perspektiv som borde försvårat en uppståndelsetro avsevärt.
Det första är de judiska förväntningarna på Messias som man ansåg skulle vara en mäktig och kungalik person som skulle vinna en avgörande seger över de riken som förtryckt judarna.
Det skulle inte ske på samma sätt som brottslingar avrättades genom en skamfylld korsfästelse. Flera andra judiska gestalter dödades av romarna i sina försök att göra uppror mot Rom: Judas från Galileen 6 e Kr, Simon bar Giora 70 e Kr, Bar Kochba 135 e kronor och deras rörelser dog snabbt ut.
Men en relevant fråga att ställa är: varför dog inte Jesus-rörelsen ut när Jesus dog likt de andra gestalterna? Istället ledde hans liv till framväxten av världens största rörelse.
Den andra faktorn är den judiska synen på uppståndelse som inte var enhetlig. Saddukeerna trodde inte på någon uppståndelse alls. Den vanligare uppfattningen var att det kommer en framtida uppståndelse vid historiens slut som präglade Jesus lärjungar. Men att en uppståndelse skulle ske mitt i historien förväntade de sig inte. Här kommer vi alltså till det andra problemet när det gäller Jesus-rörelsen uppkomst. Varför ändrade plötsligt en grupp judar sin förståelse av uppståndelsen och börjar hävda något helt annat, det vill säga att uppståndelsen redan har skett.
Det sista historiska dilemmat är den romerska synen på uppståndelse. Väldigt tidigt bröt de första kristna gränsen mot det omgivande romarriket och började även sprida sitt budskap till romarna.
Romarriket innehöll en stor mångfald av uppfattningar när det gällde synen på döden. Den mer cyniska uppfattningen var att allt tog slut när kroppen dog. Men den vanligaste uppfattningen var själens fortsatta existens i dödsriket, hades och att själen separerade från kroppen var avgörande.
Vi kan alltså konstatera att Jesus-rörelsen hävdade något som ansågs helt otänkbart i sin historiska kontext, nämligen att Jesus uppstått kroppsligen. Det var alltså inte en produkt av liknande tankeströmningar i sin samtid. Jesus uppståndelse var helt enkelt otänkbar till den skedde. Nu undrar jag förstås vad ni Magasin24 läsare tänker om allt detta.
Är uppståndelse från de döda möjligt? Mitt svar är ja varför inte?
Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.