KRÖNIKA
15:00 | 18 oktober 2024

Bli unik – var personlig

Personlig service spelar en central roll för att bygga långvariga relationer och skapa en positiv kundupplevelse.

Detta är något som tyvärr saknas inom många förvaltningar, institut, banker och försäkringsbolag idag.

Det räcker med att ringa en bank för att hamna i en oändlig kedja av val, BankID-identifiering och upprepningar som ”du vet väl att du kan nå oss via vår hemsida blablabla.se”.

Med AIs intåg, även inom digitala växlar, är det bara en tidsfråga innan den fysiska växeltelefonisten är ett minne blott. Detta IMH, Inhumanus Ministerium Hospitalis (icke mänskligt servicebemötande), sprider sig snabbt inom alla tjänster och servicesektorer.

Vissa menar att AI kan utföra jobbet bättre än en trött växeltelefonist som längtar hem till tv-soffan. Vilket kan vara sant.

Tänk att ringa en växel där du möts av en vänlig röst som ber dig uttrycka dina önskemål – på västerdalmål. En algoritm tolkar det du säger och löser problemet, direkt.

Vi är inte där ännu och just nu är det ofta en katastrofal upplevelse.

Vad som kommer att bli unikt framöver är företag som väljer att erbjuda HMH-tjänster (Humanus Ministerium Hospitalis) istället för IMH-tjänster.

Låt mig ge ett exempel: För fem veckor sedan var jag i södra Stockholm, stressad och på jakt efter en parkeringsplats. Jag hittade till slut en plats, men den kontrollerades av ett parkeringsbolag med en egen app. Ett nytt obekant företag. Det blev en process av nedladdning, registrering och ifyllning av kortuppgifter.

Två veckor senare var jag åter i Stockholm, denna gång på Kungsholmen, med en kollega. Vi körde in i ett P-garage och möttes av en man som bad om bilnyckeln. ”Ifall jag behöver flytta bilen”, sa han och lämnade ett kvitto. När vi skulle hämta bilen var han snabbt på plats igen och efter en smidig betalning med kort fick vi nyckeln tillbaka. ”Inga appar här”, sa jag lite skämtsamt. Mannen tittade på mig och svarade: ”Nej fy fan! Vi hade tidigare Aina, förlåt Aimo, och det strulade hela tiden. Nu har vi full kontroll, kunderna älskar det och vi kan till och med ta mer betalt.”

”Jag tar hand om bilnycklarna, ifall jag behöver flytta bilen …”

Otroligt! En gammal hederlig p-kille, tänkte jag. Snart kanske de erbjuder tvätt, städning och tankning av bilen i garaget på Kungsholmen.

När ett företag har en personlig approach visar det att man värdesätter varje kunds unika behov. Detta skapar en känsla av tillhörighet och uppskattning, vilket i sin tur leder till ökad kundlojalitet. När Kungsholmsgaragets affärsidé sprider sig, kommer snart fler p-platser med samma koncept att dyka upp.

En annan viktig aspekt av personlig service, eller HMH, är att den förbättrar kundnöjdheten. Genom att också erbjuda skräddarsydda lösningar (t.ex. parkering, tvätt, dammsugning, tankning …) och vara lyhörd för kundens önskemål, är chansen stor att de lämnar med en positiv upplevelse.

Detta blir en konkurrensfördel i en värld där digitala lösningar ofta dominerar, och personlig kontakt blir ett sätt att skilja sig från konkurrenterna.

Med HMH är det också lättare att hantera problem. Genom individanpassad kontakt kan företag bättre förstå och snabbt lösa kunders utmaningar, vilket minskar risken för missförstånd och förbättrar kundens upplevelse av företaget som en pålitlig och effektiv partner.

När kunder får uppleva att ett företag verkligen bryr sig om att förstå deras behov, byggs ett starkare förtroende. Detta leder inte bara till återkommande affärer utan också till att nöjda kunder rekommenderar företaget vidare. På så sätt skapas nya affärsmöjligheter och företagets varumärke stärks.

Du som arbetar med service i någon form behöver bara bryta trenden och tänka till. Hur kan jag vara mer personlig?

Service är en viktig investering för företag och borde också vara det för kommuner och institutioner.

Genom god personlig service bygger du starka kundrelationer och differentierar dig i en konkurrensutsatt marknad. Du skapar en personlig och positiv upplevelse för kunderna och säkrar långsiktig framgång och lojalitet – genom att vara unik.

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020