KRÖNIKA
15:00 | 22 augusti 2025

Höststart med större räckvidd

Då är vi igång igen efter en varm och härlig sommarledighet.

Detta är tidning nummer två efter sommaruppehållet som du nu håller i din hand. Nytt för denna ”termin” är att vi nu också kommer ut i Surahammars och Skinnskattebergs kommuner. Eller, om jag ska vara helt ärlig, så smygstartade vi faktiskt redan med sommarnumret och responsen från framför allt läsare i Surahammar har varit väldigt positiv. De hälsar oss välkomna tillbaka, vilket känns väldigt trevligt.

För ungefär tre år sedan valde vi att sluta dela ut vår tidning i just Surahammar, helt enkelt på grund av att kostnaden var för hög. Men med vårt nya distributionssätt, att tillhandahålla tidningen via ställ, öppnade sig möjligheten att återvända till Surahammar, och i samma veva även till Skinnskatteberg.

När jag nu ändå nämner vårt sommarnummer vill jag passa på att be om ursäkt för den bristfälliga informationen om när nästa tidning efter sommaruppehållet skulle komma ut, och även för att vi blev tagna på sängen över hur fort ställen blev tomma på tidningar. Vi kom ut med sommarnumret den 2 juli, och sedan dröjde det till den 13 augusti innan en ny tidning fanns i ställen. Vi hade visserligen tagit höjd för att fler tidningar än vanligt skulle gå åt, men vi underskattade både antalet och hastigheten. Resultatet blev att de allra flesta tidningsställ stod tomma redan efter cirka en vecka och utan information om när nästa nummer skulle dyka upp.

Att ställen blev tomma så snabbt blev en påminnelse om att en lokaltidning inte är en produkt bland andra, den är en vana, en gemenskap och ibland en nödvändighet. Det är något vi tar med oss in i hösten. Vi blev nedringda av ivriga läsare, vilket naturligtvis gläder oss, eftersom det visar att vi är efterfrågade. Vi har dragit lärdom, och nästa sommar kommer det att se annorlunda ut, det lovar jag.

Att vi nu även kommer ut i Surahammar och Skinnskatteberg betyder mycket för våra annonsörer. Vi når nu cirka 79 000 invånare inom vårt utdelningsområde, och om vi även räknar in vår systertidning Magazin Etuna blir de potentiella läsarna hela 186 000. Eller, om man hellre vill räkna hushåll, cirka 93 000.

Att mäta en tidnings räckvidd är inte helt enkelt. Om man till exempel startar en hemsida kan man hävda att den potentiellt når alla människor i världen, men det säger inget om hur många som faktiskt läser den. Det går att mäta hur många som besöker sidan, men det innebär inte nödvändigtvis att de har läst innehållet. Längre än så kommer man inte. För tryckta publikationer finns däremot flera etablerade mätmetoder och sätt att se räckvidden.

Upplaga (distribution)
Antalet exemplar som trycks och distribueras (sålda eller gratisutgåvor). Ger en grund, men säger inget om hur många som faktiskt läser tidningen.

Läsarundersökningar
Räckvidden uppskattas genom intervjuer eller enkäter där människor får ange vilka tidningar de läser. Exempel i Sverige: Orvesto Konsument (från Kantar Sifo) och RAM  ”Research and analysis of media”.

Läsarfaktor (pass-along)
Ett exemplar läses ofta av fler än en person (t.ex. i hushåll, på arbetsplatser eller i väntrum). Genom undersökningar beräknas en genomsnittlig ”läsarfaktor” (t.ex. 2,3 läsare per exemplar). Räckvidd = Upplaga × Läsarfaktor.

Geografisk täkning
Särskilt för lokaltidningar mäter man hur stor andel av befolkningen i området som nås.

Kombinerade mätningar (cross-media)
Ibland kombineras data om tryckt räckvidd med digital läsning för att ge en mer komplett bild.

Sammanfattningsvis kan man säga att upplagan visar hur många exemplar som finns, men räckvidden mäts främst genom läsarundersökningar som visar hur många personer som faktiskt läser tidningen. Magazin24 använder sig av RAM .

Med Magazin24 finns vi nu i sex kommuner (Köping, Arboga, Kungsör, Hallstahammar, Surahammar och Skinnskatteberg) och med Magazin Etuna i Eskilstuna. Det betyder naturligtvis inte att alla invånare i dessa kommuner tar del av våra tidningar, men enligt den senaste mätningen vi gjorde under våren läste cirka 62 procent av alla invånare i Köping, Arboga och Kungsör ”helt eller delvis” vår tidning – något vi är väldigt stolta över.

Nu är det upp till oss om vi ska bli lika uppskattade i våra ”nya” kommuner. Förutsättningarna finns, nu ska jobbet göras. Vi ska fortsätta vara relevanta, nyfikna och granskande. Vi vill spegla både det lilla och det stora, och skriva om vad som verkligen händer i vår del av världen.

Så, som en skolfröken inför sina förväntansfulla elever vill jag med denna text hälsa er, våra läsare och annonsörer, välkomna till höstterminen 2025, och ett särskilt varmt välkommen till er i Surahammar och Skinnskatteberg.

Nu kör vi!

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020