Kapat annonskonto ledde till stora bekymmer för Håkan
En eller flera bedragare lyckades bland annat maxa ut krediten på hans betalkort.
En eller flera bedragare lyckades bland annat maxa ut krediten på hans betalkort.
Håkan Bjernhagen jobbade tidigare säljare inom IT-tjänster innan han år 2009 bytte bana. Han startade då en ny karriär som mathantverkare och egen företagare från gården Sörgården Måla vid Hjälmarens norra strand
Utöver försäljning i gårdsbutiken säljer Håkan varor via sin webshop. Marknadsföringen har skett via annonserar på Facebook och Google.
I september började Håkan att uppleva problem med sitt annonskonto på Facebook. Någon eller några hade kapat hans konto.
– Det första jag märkte var att mitt kort inte fungerade när jag skulle handla. När jag kollade upp det så visade det sig att hela min kredit på 50 000 kronor var fullt utnyttjad, säger Håkan till Magazin24.
Håkans Facebook-Ads-konto har blivit hackat två gånger, vilket innebär att falska annonser har lagts upp på hans konto.
– Det har skett med en daglig budget på 20-30 000 kronor per dag och min kortkredit har utnyttjats som betalning för dessa annonser, till fullo. Jag tror att dessa falska annonser används för att lura andra att betala för falska produkter.
Håkan har fortfarande tillgång till sitt personliga konto på Facebook. Hans annonskonto har han däremot fortfarande inte tillgång till, över två månader har passerat sen upptäckten.
– Trots att Meta/Facebook återbetalat de felaktiga debiteringarna och gett instruktioner för att säkra mitt konto, som jag följde, kapades det återigen när jag registrerade ett nytt kreditkort. Bedragarna ändrade då mina kontouppgifter, både mejl för kontakt och lösenord, så att jag inte längre har tillgång till mitt Ads-konto. Jag kan heller inte längre få kontakt med Facebook. Jag har försökt kontaktat Meta/Facebooks support på otaliga vägar, som jag försökt hitta hos Meta/Facebook. Alla försök slutar bara med att jag måste logga in på Facebook för att kunna kontakta dem. Men det går ju inte eftersom jag inte har gällande lösenord och Facebooks meddelande går till bedragaren. Jag hittar helt enkelt inget sätt att få kontakt med Meta/Facebook, säger en besviken Håkan.
– Jag har nu varit utan mitt annonskonto i mer än två månader. Jag följde Meta/Facebook instruktioner för att säkra mitt konto, ändra e-postadress, lösenord och göra en videoselfie och fortfarande kunde denne bedragare få kontroll över mitt konto.
Tajmingen för det inträffade är långt ifrån ideal, menar Håkan. Han befinner sig just nu i den mest hektiska försäljningsperioden på året.
– Meta/Facebook kan inte fixa mitt annonskonto så att jag kan använda det. Jag hade hoppats på att kunna fördubbla försäljningen från förra året, istället har den halverats. Detta är mycket nedslående.
För bara en dryg vecka sedan kunde Håkan själv se, via en supportinkorg, att Meta/Facebook hade återaktiverat hans konto. Åt bedragaren.
– Hur är detta möjligt? Jag förstår inte vad problemet är för Meta/Facebook att återställa kontrollen över mitt annonskonto. Meta/Facebook vet vad som hände, de har återbetalat de falska debiteringarna på mitt kreditkort, men de kan inte återställa mitt konto? Jag tycker inte att detta är ett särskilt professionellt eller seriöst sätt att utöva en verksamhet och ta hand om sina kunder. Det borde vara fler än jag som har råkat ut för detta.
Kommer du att ändra hur du marknadsför dig framöver?
– Ja, jag har dragit igång en kampanj på Google nu. Sen får vi se hur det fungerar, säger Håkan.