Sparbankerna har Sveriges nöjdaste kunder – igen
Toppar årets kundnöjdhetsmätning av bankbranschen.
Toppar årets kundnöjdhetsmätning av bankbranschen.
Varje år genomför Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en kundnöjdhetsmätning av bankbranschen, både bland privatkunder och företagskunder. Sparbankerna, 57 stycken runt om i Sverige, ligger i topp 2024, precis som förra året.
Med betyget 75,1 av totalt 100 kniper Sparbankerna förstaplatsen i mätningen bland privatkunder. Branschsnittet ligger på 69,0. Även bland företagskunder hamnar Sparbankerna på förstaplats med betyget 72 – där ligger branschsnittet på 69,1.
– Tack till alla kunder som tagit sig tid att svara på undersökningen. Att få veta vad ni tycker att vi gör bra, och vad vi kan göra bättre hjälper oss att utvecklas och att fokusera på rätt saker framåt, säger Mirja Herrdin, vd på Sparbanken Västra Mälardalen, i ett pressmeddelande.
Herrdin menar att segerreceptet är följande:
– Vi Sparbanker fungerar annorlunda än de flesta andra banker. Vi är en viktig kugge i våra egna lokala ekonomiska kretslopp, och vi har som mål att växa tillsammans med våra kunder. Samtidigt återför vi vinst till lokal samhällsnytta. På så vis skapar vi gemensamt tillväxt och välmående för alla som bor och verkar på vår lokala marknad. Därför är jag lite extra glad och stolt över att undersökningen visar att så många av Sparbanken Västra Mälardalens kunder upplever att vår bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt.