INSÄNT
10:01 | 3 september 2024

Hur är maten för äldre­boenden i Köpings kommun?

Matpatrullen har undersökt hur det ser ut.

Foto: freepik

Syftet har varit att undersöka hur måltidssituationen ser ut för de boende på Köpings kommuns äldre­boenden, SÄBO. Då måltiderna kan vara en av dagens höjdpunkter är det viktigt att dessa, så långt det är möjligt, anpassas efter brukarnas egna behov, vanor och önskemål.

Vi har varit fyra personer i Matpatrullen. En av dessa valde att utgå efter inledningsfasen så en ny medarbetare togs in då vi påbörjade besöken på Kommunens samtliga, sex äldreboenden.

Vi ställde också en förfrågan till SPF i Arboga och Kungsör angående ett samarbete. Dessa avböjde dock att delta.

Metod
Initialt bokades ett möte in med verksamhetsansvarig inom kommunen. På det mötet deltog även Ullvikökets kostchef. Eftersom Kommunens samtliga äldreboenden, utom Sorbygården som har eget kök, beställer lunch och middagsmat därifrån, så gjorde vi
även ett besök i Ullviköket.

Där fick vi följa hur maten tillagades. Vi blev också invigda i hur den färdiga maten kyls ner till rätt temperatur för att, med bil, transporteras ut till kunderna. Personalen på respektive boende ansvarar sedan för att maten värms till rätt temperatur.

Nästa steg blev ett möte med kommunens förvaltningschef. Vi blev därefter inbjudna till ett möte med samtliga enhetschefer. Dessa var kontaktpersoner då vi bokade in våra besök på de olika boendena. Besöken har varit vid lunchen.

Vi har besökt sex boenden, SÄBO, under tiden 22 sept -23 till 29 april -24.
• Rosendal (Vildrosen)
• Sorbygården
• Nordlund
• Hagaberg
• Ekliden
• Nygården
Till vår hjälp hade vi checklistor.

Genomförande
Vi började undersökningen med oanmälda besök på kommunens två öppna matserveringar där vi intog lunch. Tunadals matservering var välbesökt med långa köer. Två rätter att välja på under vardagar och ett fräscht salladsbord. Möjlighet finns att äta på plats eller ta med maten
hem.

Nygårdens matservering har, vad vi kunde notera, inte så många externa gäster. Även här erbjöds två rätter och ett fräscht salladsbord. Vid speciella önskemål måste man kontakta serveringen i förväg.

Då samtliga SÄBO är låsta så kontaktade vi, i god tid, enhetschefen på det aktuella boendet och bokade in en tid. Vi blev vid besöket hämtade vid porten av personal. Det var också enhetschefen som beslutade vilka avdelningar vi fick besöka. Efter ett möte med chefen, och ibland även kostombuden, gick vi runt bland brukarna som väntade på sin lunch.

Ofta kunde vi föra trevliga samtal med de boende.
Vår upplevelse har genomgående varit positiv. Lugn och behaglig stämning. Vi har noterat service, renlighet och hygien vid matbordet. Vi har också observerat om brukarna intog maten med god aptit. Det sistnämnda är viktigt då vården och omsorgen har en lagstadgad skyldighet att förebygga och åtgärda undernäring.

Personalen har visat oss matsedlar som de använder vid beställningarna. Endast en rätt per måltid beställs för samtliga på avdelningen. Anledningen till detta, fick vi förklarat, var att alla beställningar görs flera veckor före leverans. Eftersom risken då är stor att brukarna glömt vad de beställt så kan det vara bra att samtliga äter samma mat. Om det serveras någon rätt som en brukare absolut inte vill ha så kan personalen på boendet själva ordna med alternativ.

De grönsaker som serveras är ofta legymer då man upplevt att många kan tycka att det är svårt att tugga färska grönsaker.

Sammanställning av svar på checklistorna:
1. Hur är omgivningen och stämningen när man kommer in i matsalen? Lugn och trevlig stämning.
2. Hur ser det ut på borden? Fint och städat.
3. Hur är servicen, blir man sedd och bekräftad av personalen?
Mycket bra.
4. Hur smakar maten? Oftast mycket god enligt brukarna.
5. Hur är salladsbordets utbud? Oftast serverades legymer. (Se kommentar i texten ovan).
6. Är salladsbordet fräscht? Se svar ovan.
7. Används hel- eller halvfabrikat? Sällan enligt personalen.
8. Hur är utbudet av maten (finns det fler rätter att välja på)?
Mycket bra. Alla på avdelningen äter samma mat. Beslut tas i förväg tillsammans med brukarna.
9. Renlighet och hygien? Mycket bra.
10. I vilken utsträckning ges de boende möjlighet att vara delaktiga under måltiden som en aktivitet (förberedelser, servering mm)? Möjligheter finns men är sällan aktuellt då brukarna inte vill. Undantag är bakning.

En förbättring, som vi noterade, skulle hjälpa personalen att förebygga språkliga och kulturella problem kunde vara att införskaffa färdiga bilder på en komplett tallrik med t.ex. kalops , potatis och rödbetor. Eller kålpudding med potatis och lingonsylt.

Slutsats
Ett mycket trevligt projekt. Vi har fått ett positivt intryck av alla kommunens äldreboenden , SÄBO, med en personal som gör sitt yttersta för att tillgodose brukarnas önskemål. Vår bedömning är att maten håller en bra kvalitet. Vi fick också en känsla av att personalen uppskattade att vi kom och intresserade oss för deras arbetssituation
och det arbete de utför för att brukarna skall känna sig nöjda och må bra.

Då våra SÄBO har låsta avdelningar så har vi kontaktar enhetschefen för att få tillträde. Vi har vid besöket endast sett de avdelningar som verksamheten bestämt.

Personer som deltagit i projektet:
LiseLotte Dovholt
Barbro Broman
Monica Arbin
Kerstin Herbertsson
Pia Åkerman Axelqvist (inledningsfasen)

LiseLotte Dovholt


Det här är en insänd artikel skriven av en läsare. Skribenten är fristående och eventuella åsikter som framförs är skribentens egna.

Vill du skriva till vår insändarsida? Skicka din text till insant@magazin24.se. Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020