Regionens larmcentral bland de första att använda video vid nödsamtal
Pilotprojektet syftar till fungera som komplement till samtal vid olyckor och allvarlig sjukdom.
Pilotprojektet syftar till fungera som komplement till samtal vid olyckor och allvarlig sjukdom.
Tillsammans med larmcentralerna i Region Uppsala och Region Sörmland är Sjukvårdens larmcentral i Västmanland bland de första i landet med att införa video som komplement till samtal vid olyckor och allvarlig sjukdom. Syftet är bland annat säkrare bedömningar av skador och sjukdomstillstånd.
– Videosamtal från olycksplatser eller vid allvarlig sjukdom ger sjuksköterskor på larmcentralen kompletterande information som underlättar deras bedömningar och prioriteringar så att drabbade kan få rätt stöd och hjälp. Videon streamas krypterat i realtid. För att skydda patienternas integritet lagras ingenting, säger Henrik Lindlöf, verksamhetschef för Sjukvårdens larmcentral i Västmanland, i ett pressmeddelande från Region Västmanland.
Pilotprojektet vid Sjukvårdens larmcentral i Västmanland startade i slutet av november, och innebär att personer som ringer angående olyckor och sjukdom kan acceptera att bli uppkopplade via sms-länk till sjuksköterskor på larmcentralen som tillfälligt får tillgång till kameran i inringarens mobiltelefon.
”Satsningen görs i samarbete med Region Sörmland och Region Uppsala, som också ingår i Sjukvårdens larmcentral. Plattformen som används heter H113 och har utvecklats av stiftelsen Norsk Luftambulanse, och används även på larmcentraler i hela Norge”, skriver Region Västmanland.