När Köpings kommun skulle spara
Åtta kapitel i en beslutsprocess.
Åtta kapitel i en beslutsprocess.
Köpings kommun anses på kort sikt ha god ekonomi. Staten har skjutit till pengar. Resultatet för 2020 blev 6,8 procent av skatter och bidrag, sannolikt det bästa någonsin för Köpings kommun.
Men problem, som har att göra med struktur och demografi, växer. Allt fler blir äldre. Allt fler skolbarn. Andelen i arbetsför ålder som arbetar minskar. Köping behöver fler skattebetalare.
Land skall med lag byggas. Kommun skall med lag byggas. I en beslutsprocess gällande 2023 år budget verkar grundläggande regelverk inte ha följts till punkt och pricka.
Magazin24:s granskning av beslutsprocessen kring besparingar och effektiviseringar i kommunen ger exempel på detta. Vi gör nedslag och berättar i 8 korta kapitel om vad vi noterat och iakttagit.
Kaptitel 1:
Först ville politiken och kommunchefen Sara Schelin inte ha några effektiviseringar alls inför 2023.
Därför fanns inga krav på besparingar/effektiviseringar i de instruktioner som gick ut till nämnder och förvaltningar i mars.
Men ekonomiavdelningen i Köpings kommun fastslog i april att besparingar var nödvändiga för att budgeten skulle gå ihop. Effektiviseringsförslagen skrevs av tjänstemännen i förvaltningarna och presenterades utan något politiskt beslut. Besparingsbehovet var egentligen ett till två procent redan då.
Den 9 juni beslutade kommunstyrelsen att alla nämnder skulle få i uppdrag att komma med effektiviseringar på 0,5 procent. Själva budgetbeslutet sköts fram till november.
Sannolikt ville inget parti att beparingsbehoven skulle diskuteras före valet i den lokala kommundebatten. Tiden blev också för kort för att få fram bra förslag på mer än 1 procent.
Inget budgetbeslut för 2023 fattades av kommunstyrelsen i juni i år vilket är brukligt. Enligt kommunallagen skall detta vara gjort före november månads utgång. Så sker ofta också i kommuner efter ett val samma år.
Kapitel 2:
I kallelsen daterad 21 september till kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU) den 28 september finns ingen punkt om effektiviseringar.
Hur ärenden skall avgöras enligt kommunallagen:
Paragraf 52.
”Ordföranden ska se till att bara sådana ärenden avgörs som har tillkännagetts….” Har inte skett i detta fall.
Hur sammanträden tillkännages enligt kommunallagen:
Paragraf 13:
”Ordföranden skall tillkännage tid och plats för varje sammanträde med fullmäktige och uppgifter om de ärenden som ska behandlas.” Har inte skett i detta fall.
Paragraf 14
”Om ett ärende är så brådskande att det inte hinner tillkännages enligt paragraf 13, ska uppgift om ärendet tillkännages på anslagstavlan senast vardagen före sammanträdesdagen”. Har inte skett i detta fall.
När protokollet från mötet i kommunstyrelsens arbetsutskott den 28 september kommer framgår att frågan om kommunens effektiviseringar varit föremål för diskussion och beslut – fastän frågan inte var med i kallelsen.
Kapitel 3:
Ett ordförandebeslut fattas av Annika Duan personligen för Kommunstyrelsens räkning den 27 september, att ytterligare förslag på besparingar/effektiviseringar på 1,5 procent av driftbudgeten måste tas fram.
Förslagen skall överlämnas av de olika förvaltningarna till kommunledningsförvaltningen för presentation i kommunstyrelsens arbetsutskott.
Detta sedan ekonomiavdelningen i september konstaterat att tidigare förslag till besparing/effektivisering inte räcker.
Nu skall förslag fram till den 1 november inför kommande budgetår. Beslut om budgeten för 2023 måste fattas på kommunfullmäktige den 28 november.
Kapitel 4:
Detta är de förslag på besparingar/effektiviseringar som förvaltningarna tar fram och skickar direkt till kommunstyrelsen utan att förslagen är tänkta att behandlas i nämnderna:
Utbildningsnämnden måste spara 6,3 miljoner kronor
Vård- och omsorgsnämnden måste spara 5,7 miljoner kronor
Social- och arbetsmarknad måste spara 1,7 miljoner kronor
Kommunstyrelsen måste spara en miljon kronor
Kultur- och polkhälsonämnden måste spara 605 000 kronor
Samhällsbyggnadsnämnden måste spara 278 000 kronor
VME måste spara 448 000 kronor
Anmärkningsvärt är att ingen ordförande i någon nämnd protesterar mot att besparingsförslag skall gå direkt från förvaltningarna till kommunstyrelsen utan att behandlas i respektive nämnd. Detta strider mot kommunallagen.
Att en ordförande i en nämnd kan kommunallagen borde vara lika viktigt som att en kyrkoherde har goda bibelkunskaper.
Kapitel 5:
Utbildningsnämndens stora förslag på besparing/effektivisering MBL-förhandlas av kommunen med fackets representanter Marita Lindström, Lärarnas Riksförbund, och Peter Hultqvist, Lärarförbundet.
De beläggs med munkavle – de får inte diskutera förslaget med sina medlemmar.
Arbetsgivaren Köpings kommun hänvisar till 19:e kapitlet, paragraf 6 i Offentlighets- och sekretesslagen som säger:
”Sekretess gäller uppgift som har tillkommit för att användas vid facklig förhandling inom den offentliga sektorn… om det kan antas att det allmännas ställning som förhandlingspart försämras om uppgifterna röjs.”
När dessa lokala fackliga representanter diskuterar denna munkavle centralt inom sina förbund, får de beskedet att detta inte är acceptabelt och att något liknande inte är känt tidigare inom Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet.
Kapitel 6:
När någon till sist upptäcker att det strider mot kommunallagen att gå förbi nämnderna med besparingsförslag kommer det nya signaler.
Alla nämnder kallas med kort varsel till extrainsatt sammanträde med två punkter på agendan.
Agendan i alla kallelser innehåller två punkter:
1. Budgetförslag 2023
2. Effektiviseringar 2023
I kallelserna till varje extrainsatt sammanträde finns denna text:
”För att uppfylla kommunallagens beredningstvång (KL 5, kapitel 26) behöver förvaltningarnas förslag nu beredas av den nämnd och styrelse som förslaget berör innan beslut om budget och effektiviseringar/besparingar kan fattas av kommunstyrelsen och slutligen kommunfullmäktige. Då det är kort om tid kallas nämnden därför till extra sammanträde för behandling av ärendet. ”
Att den tidigare hanteringen stridit mot kommunallagen är därmed fastslagen och konstaterad.

Kapitel 7:
Nå, vad leder de extrainsatta sammanträdena till, när de folkvalda politikerna i nämnderna skall ta ställning till tjänstemännens besparingsförslag?
Ingenting. Samtliga nämndprotokoll skickas vidare utan att ändra förvaltningarnas beslut. I Kultur- och fritidsnämnden beslutades effektiviseringarna på ett 15 minuters Teams-möte.
Ett exempel:
I intervju i BBLAT den 4 november beklagade ordföranden i Utbildningsnämnden, Mats Lindgren (M), att Utbildningsförvaltningen föreslog nedläggning av Himmeta skola, nedläggning av nattdagis samt att de sista dagbarnvårdarna i Köping skulle avskaffas.
Men när Utbildningsnämnden skall fatta beslut om Utbildningsförvaltningens besparingsförslag föreslås ingen ändring av förslaget.
I stället kan man läsa: ”Utbildningsnämnden ställer sig bakom förvaltningens förslag på effektiviserings- och besparingsåtgärder i budget 2023.” Som protokollsanteckning skriver Utbildningsnämnden: ”Funnits för kort tid att kunna ta ställning till förvaltningens förslag.”
Nu beslöt till sist ändå det nya styret Nytt ledarskap för Köping (S, KD, V och C) att inte lägga ned Himmeta skola, inte lägga ned nattdagis och inte avskaffa de sista kommunala dagbarnvårdarna.
Kapitel 8:
Kommunstyrelsen fattar beslut om budget för 2023 den 28 november. Detta utan föregående kallelse och utan att mötet har anslagits.
Beslutet fattas och direktjusteras 30 minuter före det kommunfullmäktigesammanträde, som skall ta ställning till budgetförslaget.
I detta budgetbeslutet har ”att-sats” nummer 17 angående resultatmålen ökat från 0,1 procent till 0,64 procent. Varför gjordes detta i sista stund?
Slutord:
I denna granskning har vi gjort ett nedslag i en beslutsprocess i Köpings kommun. En granskning som visar på politikens bristande kunskaper i kommunal juridik och ett tjänstemannastyre med överkörning av de politiskt förtroendevalda.
Är det så här det skall gå till i Köpings kommun? Såklart inte. Köpingsborna förtjänar en fungerande demokratisk process, där insatta politiker har huvudansvaret och ges tid att ta det.
Ansvaret vilar tungt på nye kommunstyrelsens ordförande, Per Ågren (S), och det nya styret att återställa ordning och reda i Köpings kommunalpolitik.
Text: Karl Beijbom
Research: Marie Selling Achrén