Krönika
15:00 | 24 november 2023

Gasa istället för bromsa

Marknadsföring och journalistik samspelar i en bra tidning. Det är mixen av upplysande annonser och intressanta reportage som gör helheten.

Att välja mellan att gasa eller bromsa när ekonomin pekar nedåt är en återkommande fråga inom marknadsföring.

Det är en situation som företag står inför när omsättningen minskar, räntorna stiger och människors plånböcker krymper. Vanligtvis är det tre områden som drabbas först när det handlar om kostnadskontroll: resor, representation och reklam.

Historiskt sett har det dock visat sig att att satsa på marknadsföring och reklam under lågkonjunkturer har varit en framgångsrik strategi. Ett exempel från 1920-talet visar hur två ledande företag inom frukostflingor, Kellogg’s och Post, hanterade den stora depressionen 1929 på olika sätt.

Post minskade sin reklambudget medan Kellogg’s istället dubblade den. Resultatet var att Kellogg’s stärkte sin position och överlevde depressionen som den dominerande aktören på marknaden.

Procter & Gamble är ett annat företag som vågade satsa mer på reklam under den stora depressionen 1929 och kom ut som marknadsledande, en position de behöll under större delen av 1900-talet.

I Sverige, under början av 2000-talet, drabbades bilmarknaden av en ekonomisk nedgång. Trots detta vågade BMW öka sin marknadsföringsbudget med cirka 40 procent. Det visade sig vara en lönsam satsning då de ökade sin marknadsandel med imponerande 140 procent över de följande 10 åren. Historien och forskningen visar oss att det är klokt att fortsätta satsa på sin marknadsföring även under en lågkonjuktur istället för att dra ner.

Men jag förstår den instinktiva tanken när affärerna börjar gå lite sämre och intäkterna sakta dalar. Men det paradoxala är ju att det är just då som marknadsföringen behövs som mest.

En bra marknadsföring är ingen kostnad, är den det så är det ingen bra marknadsföring. En bra marknadsföring är en intäkt.

Bra marknadsföring är en strategisk process som har till syfte att bygga varumärke och naturligtvis öka försäljningen.

Det enkla budskapet när det gäller marknadsföring är : Om du inte tjänar pengar på din marknadsföring så är det ingen bra marknadsföring. En annons ska inte kosta pengar, den ska inbringa pengar.

Så hur tänker vi här på tidningen angående vår egen marknadsföring?

Enligt mig är det ganska enkelt. Vi måste vara relevanta för våra läsare och leverera en tidning varje veckoslut som folk vill läsa. Vi måste hela tiden leverera intressant och bra journalistik och det måste vara lokalt innehåll.

Vi ska inte skriva om sånt som ni kan finna i rikstidningarna, utan vi ska rapportera om det som sker i vår del av världen. Det vi skriver måste engagera, väcka känslor och där har vi senaste tiden verkligen lyckats.

Vi erhåller massor av mail, brev och telefonsamtal som starkt visar att ni läsare verkligen bryr er om det vi skriver. Vi har under året skrivit om en minst sagt slarvig hantering av betalkort inom Köpings kommun.

Vi har granskat den planerade placeringen av en vätgasfabrik i Köping och det är fortfarande inte klart i skrivande stund vart detta leder. Vi har precis börjat nysta i hur beslutade LSS ärenden inte genomförs vilket då leder till stora kostnader i form av avgifter till staten.

Allt detta berör och engagerar våra läsare vilket vi naturligtvis tycker är väldigt glädjande.

En bra tidning ska engagera och beröra. Vi engagerar och berör. Man får tycka det vi skriver om är bra, man får även tycka att det är dåligt, men viktigast är att det berör.

Det farligaste för en journalistisk produkt är ett den inte berör. Att ingen bryr sig, likgiltighet.

Det positiva problemet vi står inför just nu är att vi nästan får in för många tips från er läsare om vad vi skulle kunna rapportera och skriva om. Det är naturligtvis en gynnsam sits, samtidigt som det förpliktar.

Allt detta sammantaget gör att vi blir väldigt intressanta också för våra annonsörer. Om tidningen är relevant och eftertraktad av er, våra läsare så blir vi ju samtidigt också en bättre produkt att synas i. Samspelet i tidningen mellan genomarbetade artiklar och bra annonser är precis vad vi vill ha.

I den senaste räckvidsmättningen som RAM ”Research and analysis of media” utfört åt oss så är siffrorna väldigt glädjande. Det visar sig att nästan 90 procent av er alla som får tidningen i er brevlåda läser tidningen i någon mån. Dessa siffror är vi naturligtvis väldigt stolta över.

Då ska man samtidigt komma ihåg att vi kommer ut i cirka 33 000 exemplar vilket betyder att en väldigt stor andel av invånarna inom våra kommuner (Arboga, Hallstahammar, Kungsör och Köping) ser en annons hos oss.

För oss är det enkelt – utan våra annonsörer så finns vi inte. Det är de som möjliggör att vi kan fortsätta bedriva en seriös och samhällsnyttig journalistik.

Så jag ber er som gillar det vi gör, stötta våra annonsörer – för de stöttar oss.


Det här är en krönika. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Tänk på: håll dig till ämnet, håll god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-