Debatt
11:01 | 5 juli 2022

”Katastrofal kundupplevelse” 

Karl Beijbom svarar SJ:s VD

SJ skall vara hela folkets tågbolag och i varje situation uppträda som en serviceorganisation. Inte som en myndighet.

Chefen för SJ kallades förr för generaldirektör, idag för VD. Då var SJ ett statligt verk, idag ett aktiebolag, helägt av staten.

En enskild kundupplevelse kan avfärdas som otur eller anekdotisk.

Men i varje dålig kundupplevelse finns viktiga insikter om brister i organisation, system, bemanning, kultur och attityd.

Det måste vara en katastrof för SJ om det finns timmar och dagar då det inte går att köpa en SJ-biljett i någon form: inte i SJs app, inte i SJs biljettautomater, inte via SJs servicecenter 0771-75 75 75, inte i ”öppen lucka” på Stockholms Central.

Exakt detta var min kundupplevelse i söndags, när jag försökte köpa en enkel tågbiljett Stockholm – Köping.

Lägg därtill att varje försök att av SJ få svar på min självklara fråga – ”varför kan jag inte köpa min tågbiljett” – misslyckades.

På landets största station, Stockholms Central, fanns i semestermånaden juli med många som reser, inte en enda SJ-informatör på plats!

Ingen biljett gick att köpa, ingen som kunde förklara och ge mig ett råd,  fanns på plats. En sämre kundupplevelse har jag svårt att tänka mig.

Det är också viktigt att SJ klargör för sina kunder att i en situation, där SJ inte kan tillhandahålla en biljett, är det bara för kunden att kliva på tåget.

Folk drar sig, rädda för höga straffavgifter vid resa utan köpt biljett.

Jag kommer inte att överge ”SJ, SJ gamle vän” som det hette i en gammal schlager.

Men jag hoppas att min oacceptabla kundupplevelse var en engångsföreteelse i mitt liv som SJ-resenär.


Det här är en debattartikel. Skribenten är fristående och åsikterna är skribentens egna.

Vill du skriva en debattartikel? Skicka din debattartikel till debatt@magazin24.se. Bifoga skribentens namn, adress och telefonnummer.

Max 3 600 tecken. Det går bra att skriva under signatur.


Läs även:
Karl Beijbom får svar direkt
Öppet brev till SJ:s VD

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-