KRÖNIKA
06:00 | 17 november 2024

Grattis, Expressen!

Tidningen med sting fyller 80 år. En del av vår samtidshistoria. Läst av många, både älskad och hatad. Men aldrig betraktad med likgiltighet.

En tidning måste väcka läslust och nyfikenhet. Den måste också väcka känslor. Jag brukar själv uttrycka mig så här:

”Ingenting är så förödande för en tidning som det håglösa bläddrandet. En läsare som bläddrar och bläddrar utan att hitta någonting som väcker en större läslust.”

Jag tror att all verksamhet kräver en inspirerande metafor. Det har jag alltid predikat i olika positioner inom tidningsvärlden och under konsultår inom företagskommunikation.

Expressen inspirerande metafor var lysande:

”Expressen skall vara buspojken med slangbellan i bakfickan. Men alltid med glimten i ögat och varmt hjärta.”

Lätt för reportrar och redaktörer att komma ihåg, bära med sig, inspireras av.

Som barn i Köping prenumererade familjen på lokaltidningen Bärgslagsbladet och rikstidningen Dagens Nyheter. Då och då kom min pappa hem med Expressen. Den i familjen som läste mest i tidningarna var jag. Signaturen Jolo, Jan Olof Olsson i Dagen Nyheter, var min store idol och förebild. Drömmen att få hamna i tidningarnas värld bara växte.

Att få bli journalist i Bärgslagsbladet kändes inom räckhåll. Dagens Nyheter var bortom alla drömmar. Min första tidning blev Expressen, som skänkte mig arbetsglädje och slipade mina journalistiska verktyg. Min store mentor var dåvarande redaktionschefen Lasse Persson, som uppmuntrade mig på alla sätt.

Per Svensson har skrivit en lysande artikel om Expressen på Expressens kultursidor. Han citerar ett gammal skämt från den brittiska TV-serien Javisst, herr minister. Detta citat speglar det engelska klassamhället med kulturella klyftor som inte gick att överbrygga:

”The Mirror blir läst av människor som tror att de styr landet. The Guardian blir läst av människor som tycker att de borde styra landet. The Times blir läst av människor som faktiskt styr landet. The Sun, som ger fan i vem som styr landet så länge hon har stora tuttar.”

Per Svensson hävdar att Expressens säljande löpsedlar inte varit möjliga utan det prestigekapital som kultur- och ledarsidorna utgjorde. På samma sätt som staten och kapitalet satt i samma båt i samhället satt lyrikrecensenten och kriminalreportern i samma båt på Expressen. Tidningens bärande ideologi var det folkliga frisinnet. Älsklingsfienden blev ”Pampen” – som jagades, ömsom med slangbella, ömsom med blåslampa.

Expressen både speglade och drev på det nationella moderna projektet, hävdar Per Svensson. Systematiskt gjorde sig tidningen till en daglig studiecirkel i konsten att leva modernt. Detta bottnade också i den förste redaktionschefen, Carl-Adam Nycop, och hans dröm om att göra tidningen till ett folkuniversitet.

Mr Expressen i historiskt perspektiv är och förblir Bo Strömstedt, som var tidningens eminente och legendariske kulturchef 1961 till 1976, därefter tidningens chefredaktör till 1991. Han tog, med Per Svenssons ord, med sig ”kärleken till bokstäverna och allt man kan göra med dem.” Strömstedt var en lysande skribent, som tyckte att det var viktigare att skriva väl än att tänka rätt.

Han kunde också inspirera stora författare att skriva klassiska artiklar i Expressen – till exempel Astrid Lindgrens Sagan om Pomperipossa i Monismanien. I berättelsens form gick hon till angrepp mot de svenska marginalskatterna. Själv betalade hon 102 procent i skatt. Den artikeln ansågs ha bidragit till S-regeringens fall i valet 1976.

Under Bo Strömstedts storhetstid hade Expressen en upplaga på över 600 000 ex. En viktig parhäst var Åke Ahrsjö, då vd i Expressen.

Båda var de överens om en gemensam devis, som de ständigt upprepade:

”De goda orden skapar de goda siffrorna. De goda siffrorna skapar de goda orden. God journalistik, som folk vill läsa, säljer många lösnummer – och då vill många annonsera. Samtidigt är en god ekonomi en förutsättning för att ha råd med god journalistik.”

Bo Strömstedt var Expressens kulturchef 1961-1976, därefter tidningens chefredaktör till 1991. Foto: TT

Jag minns när man kunde köpa både Expressen och Aftonbladet för 10 kronor. Då var dubbelköp vanliga. När det plötsligt kostade 12 kronor för två kvällstidningar minskade dubbelköpen. Fortsatta prishöjningar har fortsatt att sänka upplagorna. När jag i går köpte både Expressen och Aftonbladet i Pressbyrån fick jag betala – 72 kr.

Inte undra på att 150 prenumerationsfria tidningar runt om i landet, med växande journalistiska ambitioner, har blivit en allt viktigare aktör på den svenska tidningsmarknaden. Och från och med i år är de lokala ”gratistidningarna” likställda med de prenumererade tidningarna, när det statliga presstödet skall fördelas.

I rättvisans namn skall sägas att varumärket Expressen i dag är mer än en kvällstidning – ett mediehus med sajt, appar, poddar, TV-sändningar och sociala medier.

När Albert Bonnier Junior – bror med Lukas Bonnier, kusin med Gerhard Bonnier – slutade sin karriär efter 40 år inom Bonnier-koncernen, bjöd jag in honom till Publicistklubben i Stockholm, där jag då var programsekreterare och redaktör för PK:s årsbok.

Jag hade bett honom att berätta om framgångsfaktorer i tidningsvärlden.

Abbe med den mörka rösten berättade, i ett fullsatt Rosenbad innan regeringen övertog dessa lokaler:

Det journalistiska modet har växlat genom decennierna. Men fyra moment har alltid behållit sin tjuskraft hos publiken. Nyheten. Det välskrivna reportaget. Den intressanta intervjun. Den personliga pennan.

Några decennier senare kan jag – som läsare, publicist och tidningsman – konstatera att Abbes Sanningar gäller även i dag.

Kampen för frihet och demokrati, kamp mot mygel och maktmisbruk har förblivit Expressens signum.

I den andan verkar alla vi journalister, som någon gång i våra yrkesliv haft Expressen som arbetsgivare, i de tidningar där vi i dag arbetar.

Grattis, Expressen, 80 år!

Expressen 80 år. Foto: Karl Beijbom

Kommentera artikeln

Från löpet

Dagens lunch

Dagens lunch

Grattisannonser

Grattisannonser Boka en gratis grattisannons för publicering här på magazin24.se

Minnesannonser

Minnenannonser Välkommen att boka in din minnesannons på magazin24.se
+
-
GRATISTIDNINGARNA

Magazin24 – Årets lokala insats 2023

Magazin24 – Årets gräv/artikelserie 2023

Magazin24 – Årets lokalsajt 2020